RC - hur mycket mat?
Jag har funderat på hur räknar igentligen ut hur mycket mat hunden ska ha?
Jessie har gått på lite bantningskur på 1 dl om dagen efter att hundvaktera proppat i henne massor av falukorv.
Jessie är somsagt en JRT, väger 6 kg och är 2 ½ år gammal. Hon äter Royal Canin Mini Adult.
Men hon brukar dock få en Pedigree Denta Stix om dagen som ett kompliterings grej till sina 2 dl hon planeras att få.
Någon som har RC till sina hundar här inne?
Enligt dagsrasonen på påsen så ska hon ha mellan 120-135 gr per dag. Jag mätte upp det och jag tror det blir ca 3-4 dl.
Det kändes enormt mycket iallafall! Ska man kolla på dethär med fett osv. så man undviker övervikt, vilket jag absolut inte vill ha!
Vi tränar ju agility på en ganska hög nivå när säsongen drar igång.
Hur ska jag räkna ut hur mycket hon ska ha eftersom jag ger denta stix som kompleteringsfoder, och det står ätt den inte ska utge mer än 15 % av det dagliga kostintaget.
Allt dethär är verkligen rörigt!
Hur ska man göra? Någon som kan hjälpa mig?
Mvh Hannasjessie. :)
usch så rörigt det är där ute i matskogen. Har inte den blekaste.
Jag brukar ge det som står och självklart extra iform av ben och dylikt. Så länge en hund är frisk, glansig päls, bra hull och är pigg så är det rätt liksom.
Sen måste man ta i tanke att det är olika ifrån hund till hund. Är hunden aktiv ökar intagsbehover än om en hund ligger på soffan varje dag.
PS: har inte RC, ville bara skriva lite 
Oavsett foder så tycker jag det är ganska indviduellt. Jag har aldrig matat mina hundar exakt efter en foder tabell.
Man får prova sig fram lite.
Jag har också svårt att veta hur mycket min lilla Tekla ska äta per dag.Hon är väldigt aktiv och får väl ca 3 dl torrfoder per dag plus råa morötter och tuggben.tyvärr gör hon "nr två" så många gånger om dagen så hon äter nog i överkant.helt klart svårt!
Katter styr och hundar lyder
Men borde inte din hund gå ner i vikt av sig själv om ni tar bort all falukorv (som hundvakten gav), låter bli matransonen och lägger 30 min extra på motion/dag?
Medarbetare på jack russel terrier