Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 7939 ggr
[madelaine]
0

Tillfälligt trebent

Hej!

Till och från skuttar Lily ett par steg på tre ben, hon lyfter vänstra bakbenet två-tre steg och travar sen på som vanligt igen. Hon visar inga tecken på att det skulle göra ont, men jag har fått för mig att det blir oftare när det är blött eller lite kallt ute.
Hon ömmar inte och reagerar inte på annat sätt än att hon lyfter benet några få steg. Nosen i backen och fortsatt glad och intresserad av allt runt omkring.

Har ni några idéer på vad detta beror på och vad jag kan göra?
Jag har tänkt på patella och planerar att ta med Lily till doktorn, men hör gärna idéer ändå.

Elcyion
0

Är du inne på smärta, kan det även vara höfterna.

Medarbetare på jack russel terrier

[madelaine]
0

Hon verkar inte ha det minsta ont, känns mer som en tillfällig låsning eller liknande..? Har känt och klämt igenom hela henne vid flera tillfällen, men hon reagerar ingenting utan tycker bara att det är supermysigt.
Veterinären har känt på henne och sett hur hon rör sig då vi varit på rutin-koll men har inte sett någonting då. Ska ta dit henne för en ordentlig koll och se vad de tror.

Kan det vara att hon blir stel när det är kallt/blött? (Har själv problem med ett knä och det bråkar och låser sig oftare under den kallare tiden på året)

Elcyion
0

Det kan vara allt det eller inget. Menade inte att skrämma upp dig, men tycker att du ska ha höfterna i bakhuvudet och prata med vet om det när du är där :)

[madelaine]
0

Absolut! Jag ska definitivt ha även det i tankarna :)

Önskar att lilltrollet kunde prata och förklara vad som stör.

Elcyion
0

Det önskar man alltid :)

Louise Zorro
1

Hej,

Zorro gjorde ganska ofta så med ena eller andra baktassen och det såg så roligt ut. Han hade inte några problem någonsin eller ont utan jag tror det är en grej helt enkelt. Har även sett en annan russel som gjort likadant. Även andra småhundsraser.

Det var som att han gjorde några "hoppsasteg" emellanåt.

Min (helt ovetenskapliga) åsikt är att det inte är någon fara ärligt talat!

//Louise

tnoet
0

På hunddagiset där jag jobbar kallar vi det "terrier-hopp", för alla våra terriers gör det. Stora som små! Såklart även min egna JRT. Tror inte heller det är något farligt, om vi nu menar samma sak.. Glad

tezzla
0

jag skulle kolla patella i första hand och utesluta det om hon inte är testad med ua redan?

min hund gjorde så, han hade patella ua, men vi åkte in och kollade igen med ua, röntgade hela ryggen, inget hittades, kontaktade en tjej som håller på med häst/hund och det visade sig att han hade en spänd sena på insidan av låret som var alldeles blodfylld, det var därför han hoppade med höger bak, vi fick regab engång i veckan, massage/laser och han blev bättre efter några behandlingar, nu är han frisk och vi får börja träna igen, när han fick behandling så var det bara koppel promenader och simning. han hade troligtvis sprungit ner i en grop eller snett och därav skadat senan

[madelaine]
0

#8: Vi har inte varit till veterinären för det ännu, men ska boka in en tid för en ordentlig kontroll.
Har tänkt på att hon gjorde illa bakbenet en gång som valp, veterinären sa då att det inte var någon fara på taket utan att hon antagligen sträckt sig och att vi bara skulle ta det lugnt ett par dagar. Mycket riktigt gick det över snabbt, men jag tänker att det kanske kan vara nåt som skadats och att det nu visar sig i att hon blir stel och skuttar såhär. Man kan spekulera sig tokig, så det ska bli skönt att kolla upp det ordentligt.

Jag har också hört om att en del andra terriers skuttar på detta viset utan att det är nåt knas nånstans, men vill kolla upp det ändå. :)

tezzla
0

det kan vara ok eller inte, för oss var senan spänd och blodfylld, hade han inte fått rehab så tidigt så hade det blviit värre, det är bättre att kolla upp så att det inte rä något som går och blir värre.

hunden kan må dåligt, ha ont en längre tid utan att visa smärta, det är en terrier, på gott och ont

Louise Zorro
0

Skriv gärna hur det gick sen, man blir ju lite nyfikenSkrattandeHoppas det bara är "terrier-hoppet" så det inte är nåt knas. /Louise

carcha01
0

Min JRT hoppar också på tre ben när hon har bråttom. Är röntgad ua, och verkar inte ha ont, men det är ju som sagt en terrier! Hon är inte stel i alla fall.

Jag brukar sakta ner eller öka tempot så att hon hittar alla fyra fötterna. Det är mest i trav som hon springer på tre ben.

Stretchar henne ibland för att inte senan ska bli förkortad.

nagithas
1

Min jrt hoppar också på treben. Fick höra att det finns något klassiskt som jack russell hoppet. Ett slags steg mellan trav och skritt eller liknande, de hoppar tydligen på ett snarlikt sätt för att troligtvis spara på energi. Om du springer med hunden så lär hunden inte längre hoppa på tre ben. Om hunden springer normalt är det inte patellan iallafall. Går ni i normal promenad takt så lär hunden hoppa på treben, alltid vid kallt eller blött väder och ibland då solen skiner. Har aldrig sett en jack russell i normal promenad takt gå på fyra ben.

tezzla
0

min har aldrig hoppat innan skadan

LinaK
0

Hur har det gått? Varit till veterinären ännu?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SmileyMalin
0

Enligt Liams veterinär så är det ganska vanligt att russlar hoppar på tre ben utan anledning, MEN det innebär ju också att dom felbelastar vilket kan leda till skador så det är nog ändå nåt man ska försäka undvika att hunden gör…

Louise Zorro
0

Skönt att det var så!

[madelaine]
0

#15: Nej vi har inte varit ännu, hoppas på att få en tid nu i veckan hos en veterinär nära oss.
Låter er veta vad de säger :)