Det här med belöning...
Jag är så himla nöjd med att ha en hund som går att belöna med leksaker. Så mycket enklare att bara ha en boll i fickan än 4 sorters godis…
Ludde jobbar jättegärna för ett kast med tennisbollen eller lite dragkamp. MEN han blir så satans taggad. Belöningen är ETT kast med bollen (som sedan ska lämnas tillbaka) alt. 30sek-1 min dragkamp. Leksaken åker ner i fickan = min, och bara min tills han får den igen. Sedan går vi vidare och en stund senare kan vi göra en sekvens igen. Tex att gå slalom mellan benen. Kasta ett kast. Lämna tillbaka bollen, ner i fickan och sedan gå vidare.
På 2-3 kast är han så taggad att han inte lyssnar/tänker längre. Provade att få honom att gå en 8:a mellan mina ben, men han hade otroligt brottom, hafsade, koncentrerade sig inte…
Alla försök till tex godissök på marken (som ett sätt att försöka få ner honom i varv) är lönlöst. Han söker en godisbit och sedan låtsas han inte om stället. Han lufsar omkring och gör annat. Men minsta lilla ljud från mig och han är "på G". Kommer mer eller mindre som ett skott när jag ropar.
Men jag vet inte riktigt vad jag annars ska belöna med för leksaker? Pipleksaker är helt ute ur bilden. Han blir "manisk" av pipandet. Även sådana leksaker där pipen är sönder och bara pyser.
Eller det är bara en vanesak att leksaken inte är något att bli överexalterad för, och det kommer att lugna ner sig om jag använder frekvent som en belöning för de lite svårare sakerna som han inte kan?
Medarbetare på jack russel terrier
För mig är kontakt mellan mig och hund det viktigaste, genom lek och fysisk kontakt som belöning för att stärka banden mellan oss, men sjklart anv jag godis/boll osv, men bollen anv jag enbart vid perfekta moment eftersom han lätt kan bli övertaggad på föremål
jag försöker belöna med det hunden vill mest just vid det tillfället, det kan vara hälsa på en människa, hämta en pinne han har sett osv
Skulle du kunna utveckla det första stycket lite mer? Vad menar du med lek och fysiskt kontakt för att stärka banden?
Ludde har oftast inget han vill ha som jag kan tillåta honom att ta (förutom att sno bollen ur min ficka). Tänkte lite som du använda bollen till perfekta utföranden, men även första/andra gången han förstått ett nytt (svårt) trick för att verkligen försöka befästa vad han gjorde.
jag tycker det är viktigt med en bra relationen med min hund, att hunden ska vilja vara med mig, att jag ska vara "bäst i världen" för min hund. så jag leker mycket med Yatzy som belöning, vi springer och jagar, brottas osv
sjklart är jag för all belöning, men jag tycker att det blir lite väl mycket saker/godis i träningen ibland, både vardagslydnad och annan, men det är vad jag tycker, jag vill att min hund ska följa/träna med mig för att den gilar mig, inte för att jag har en boll
Jag håller helt med dig. Men att ha en träningsovillig greyhound till en mysko jrt är ett jättehopp. Jag inser att det finns massor av luckor i min träningskunskap, och det finns inte riktigt tid till att såsa runt och fundera ut allt själv. Tänkte därför försöka lära mig tillräckligt mycket (SNABBT) för att kunna träna vettigt, för att sedan finjustera för Ludde lite längre fram.
Min greyhound gick i princip bara att träna på godis. Leksaker var aldrig henne grej, och bara klapp/kel var ingen motivation för henne. Så jag har missat hela den här biten med alternativ belöning, och försöker lära mig det grovhuggna i de flesta typer av belöningar för att sedan kunna testa mig fram.
Jag skulle gärna kunna tänka mig att belöna ett beteende genom att be om ett annat (tex hunden sitter på ditt kommando och sedan skickar du iväg hunden för att apportera bollen). Apporterandet blir "belöningen" för sittandet. Men sådant är jag också otroligt dålig på. Även på andra sätt att använda samma belöningsmetod.
Du får jättegärna ge exempel på hur/var/när du belönar din hund när ni inte använder leksaker.
det kan du göra, något min hund älskar om vi tränar lydnad och han gjort något bra, det är att springa till något agilityhinder och kör några st =)
jag är för all belöning, men jag har lagt in mer lek/fysiskt kontakt i min belöning i vardag/träning, det är så lätt att man tar med godis/leksak och glömmer bort dom andra bitarna
lite äldre tråd men svarar ändå ;)
det där är jättesvårt, Teddy blir supertaggad av leksaker men när vi tränar agillity tex är det bara positivt men om vi tränar "kontakt" brukar jag ge godis, röst och hållning…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus