Mängd aktivering?
Nu när jag har fått en "riktig" terrier, som kräver att få jobba känner jag att jag har svårt att hitta en bra balans. Ludde är en kille på 7 år, som de senaste 4-5(?) åren inte har gjort något alls. Vet inte om han är efter sällskaps- eller jaktlinjer. Jag vill inte hamna i läget att han blir överstimulerad heller.
Nu hade jag iof slarvat ganska mycket, men så här har de senaste dagarna sett ut:
Dag 1: Uppletande i knepig terräng (3-5 gånger), jobba ut lite torrfoder ur pyramiden (N O)
Dag 2: Jobba ut frukosten ur en aktiveringsleksak, spela fotboll (totalt kanske 30 min) (visst, mycket spring men han har munkorg =kan inte bära/bita sönder bollen och vi lägger in övningar i självbehärskning och dirigering).
Dag 3: Jätte mysig hund ute. Är som ett ljus mot mig när det kommer hundar/cyklar/människor. Försökte jobba lite. Han tyckte det var kul, men kändes lite trött. Gjorde några godis sök, en sväng slalom mellan benen och 2-3 klättra på en betongsugga.
Någon som har ett förslag på var som kan vara vettigt att lägga sig? Jag har ingen tillgång till bk (har ingen möjlighet att ta mig dit). Jag tycker inte om blodspår (för kr´ångligt att hålla på med) och jag har inte fått Ludde att förstå personspår. Så det ska vara enkla saker som man kan göra utan direkt utrustning. Tex lydnad, trix, uppletande, godissök…
Medarbetare på jack russel terrier
Jag tycker du tar upp en hel det bra saker som du kan jobba vidare med, din fantasi är det ju ingen brist på direkt 
- Passivitetsträning utomhus? Om ni inte redan gör det?
- Godissök i trädstammar
- Sen finns det ju mängder av olika trix du kan lära honom, vet ju inte vad han kan sedan innan 
- Klättra på stockar och stenar i skogen
- Om du har möjlighet köpa några "mobila" agilityhinder som du kan sätta upp och köra lite agility med honom.
- Kong fyllt med leverpastej/foderkulor som man stoppar in i frysen, eller ett tomt märgben som man fyller med nått smaskigt och fryser in (kanske inte är denna typ av aktivering du menar men jag skriver det iallafall)
Finns ju massor man kan hitta på, men ja det var några förslag.
Hur har du gjort när du testade personspår med honom? Hade du tillräckligt rolig belöning i slutet? Kanske DU ska vara belöningen, om du har någon annan som kan hålla köra spåret med honom.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag tänkte väl mer mängden aktivering, inte vad. Gav bara exempel på vad vi kan göra så att ingen föreslår (som förklarande exempel) 2 timmar agility/vecka.
Det här med lagom är inte min grej. Antingen ger jag allt (verkligen allt) och sedan rasar det, eller så ger jag inget alls (för det mesta). Lättare om jag på förhand har bestämt vad som är "lagom".
Oj, jag missförstod det hela, och uppfattade det sista du skrev som att du ville ha förslag på VAD du kunde göra.
Men ja det här med mängd är ju verkligen svårt, du verkar ju ha en hund med rätt låg stresströskel därför tycker jag det är viktigt att man verkligen har vilodagar och verkligen inte gör något. Sedan tror jag att man märker rätt snabbt vad som är för mycket med en sådan hund, och att du kommer märka det rätt snabbt. Jack russell är ju rätt högaktiva och klarar MYCKET, men jag tror ändå du får känna in själv vad som passar din hund bäst.
Gör ett litet test under en månad. Märker du att han är trött och nöjd inomhus med den aktiveringen du gett honom under dagen så är det ju lagom. Är han hyper och stressar upp sig så kanske det har blivit så mycket att det gett överslag att han verkligen inte kan lugna sig.
Men som sagt, du känner din hund bäst.
Problemet med Ludde är att han inte är så lätt at läsa av som en "vanlig" jacke. Han har inga som helst problem med att koppla av inne eller ute. Bara det inte kommer något "farligt" (så som en hund/människa). När de är förbi, skakar han av sig det och är passiv igen. Han blir inte stissig (stissig som lekfull/jobbig). Han leker varken mer eller mindre inomhus.
Tänkte att någon kanske kände igen lite mängden vi har gjort, och kunde hjälpa oss att komma igång med en startpunkt som vi sedan kan modifiera.
Hoppas du får ett bättre svar än jag kan ge dig
Jag aktiverar Sigge ungefär på samma vis som du beskriver i första inlägget, har alltid en vilodag i veckan och då gör vi INGET mer än promenader utomhus lös eller i koppel.
Annars försöker jag aktivera honom med olika övningar samma dag och variera det hela, dom dagarna vi kör agility så kör vi bara agility plus lite lydnad och kontaktövningar. De andra dagarna kör vi tillexempel; trixträning, sök/spårövningar, aktivering på promenaderna (balans och sök/spårövningar främst)
Han är nöjd med den aktiveringen han får och är alltid lugn när vi är inomhus och kan lätt koppla av.
Men som sagt så har jag inget bättre svar eller alternativ att ge dig 
Det där är svårt… Jag har ju två rätt olika hundar. En väldigt intensiv som verkligen kräver mycket aktivering. han har extremt mycket jakt i sig och är överlag en ganska svår hund. Den andra hunden är betyldigt lugnare och mer lätthanterlig och har inte samma extrema behov av att arbeta även om han aldrig tackar nej till det
Men jag kör samma nivå på båda när det gäller både fysisk och mental tröning.
Idag har det sätt ut så här:
Frukost. Ena hunden letar upp halva sin frukost i trädgården medan den andra tränar kontaltfält inomhus på en liten bräda och får halva sin frukost som belöning. Sedan byter dom plats.
Promenad (ca 45-60 min). Direkt efteråt fick båda hundarna köra varsitt litet pass agility hemma i trädgården.
Freestyleträning på hundklubben. Uppvärming + ca 20 minunters aktiv träning per hund + nervarvning.
Därimellan har dom sprungit ute i den inhängnade trädgården ett antal gånger och lekt rätt mycket tillsammans här inne 
Det här är lagom för att hålla båda nöjda trots ganska skilda aktivitetsnivåer.
Dagen började med frukosten i en buzy buddy twist n treat som tog honom 20 min att tömma. Sedan ut på långtur med några godissök, gå slalom mellan mina ben samt testa att göra "8:an".
Saker som fungerade bra:
- Ludde var trött på vägen hem (men lätt att få kontakt med)
- Han var taggad och gjorde sitt bästa
Saker som var mindre bra:
- Lite för taggad
- Måste träna passivitet mellan superbelöning och nästa övning
Ludde har normalt sett inget problem med passiviteten, men jag tycker om att kunna belöna med en leksak. Det vi har testat än så länge är att kasta en tennisboll EN gång, och sedan stoppas den ner i fickan igen. Han jobbar som tusan för att få bollen, men han ligger alldeles för högt i intensiteten för att egentligen veta vad han håller på med.
Som du säger blir intensiteten väldigt hög hos många. Just bollkastning är ju inte en aktivitet för att få hunden trött, en jrt blir nog aldrig trött på bollkastning. Teddy och jag kastar några kast sen måste jag sluta för han blir helt tokig…
Svårt detdär. Cykla och jogga tycker jag är bra för att få en trött Teddy.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Men jogga och cykla är ju fysiskt aktivitet och inte mental.
Sant, men just cykla har jag märkt och diskuterat med andra, är även mentalt. Mycket att hålla koll på osv. Man behöver vara samspelta osv.
Jogging, inte så mkt…. ;)
Men kan ju vara en bra kompletering för det du nämnt? Jag kan märka på Teddy att han har svårt att göra de mentala bitarna som sök osv om han inte fått röra på sig ordentligt.
Säger inte att ni inte rör er ordentligt utan pratar överlag till alla som kan tänkas läsa. Att både fysisk och mental motion är viktigt. =)
buzy buddy twist n treat har jag aldrig sett förr! Måste testa =) Har trägömma hemma, men alla trälock luktar ju godis efter ett tag och Teddy brukar vända på de en åt gången tills han hittar godiset och använder sällan näsan… =/
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Cykla gör vi testat på, men just nu ligger vi på is med det. Helt enkelt för att han drar som en galning när vi cyklar (och då kasar hans sele upp på halsen och han börjar "rossla" i andningen). Det andra var att jag tänkte utnyttja hans vilja att dra genom att köpa en vettig dragsele åt honom och sedan låta honom jobba framför cykeln (där jag hjälptrampar vid behov). Då får vi både motion, fyspass samt sammarbete. Har tänkt dra pulka med honom i vinter om pojkvännen lyckas knåpa ihop en WP-sele i tid (innan vintern är slut).
Anledningen till att twist n treat tar så lång tid är att jag fyllde den med köttfärs och skruvade åt hårt. Det går lika bra med något annat i liknande konsistens. Tex leverpastej. Men att fylla den med torrfoder (soim tanken är) är ganska enkelt.