Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 2013 ggr
Labans_Matte
0

ang mat

Hejsan !

Jag har nydligen hämtat hem min valp ! Och jag är lite orolig då jag har lagt märke till att han äter inte så mycket utan hamtar lite mat då & då , jag har försökt att göra som uppfödaren ge mat morgon , middag & kväll men han äter inte upp utan ger jag honom mat på morgonen så finns det mat hela dagen ! Hur ska jag få honom att sluta hämta lite mat då & då ? och få honom äta upp ordenligt i stället ?

Denna lilla rackaren följer mig över allt . Tex gå ja på toa så ska han med in , sätter jag mig i soffan så lägger han sig hos mig lika så när det dax att gå och lägga sig så ligger han tätt in till mig. Går ja ut utan honom så små ylar han äv om barnen är hemma. Lika så om man går in och ska handla lite så blir han tossig. Han håller stenhård koll på mig hela dagarna !!

Mina funderingar är han orolig ?

Känna han sig ensam  eftersom han är van vid flera hundar ?

Tacksam för att tips

Elcyion
0

Ang. maten ser jag två lösningar och en möjlig förklaring. Innan de flyttar från uppfödarna brukar valparna leva i en flock och då blir det mer konkurrans om maten. Det kan vara en anledning till att han äter sämre hos dig.

Du har egentligen två alternativ i matsituationen. Antingen låta maten stå framme hela tiden och hålla koll på att han äter det han ska (tex hälla upp en dagsranson/dag) eller servera maten och ta bort den efter en stund. 15-30 min har jag kört på mina vuxna djur. Tiden ska vara så pass lång att valpen ska hinna äta upp hela ransonen utan att behöva stressa. Sedan när det finns mat kvar i skålen, serverar du det som är kvar 1-2 timmar senare och ger honom samma tid att äta upp. Efter ett tag brukar poletten trilla ner = man äter när maten serveras.

Att han är så pass bunden på dig skulle jag försöka bryta. Jag hade en katt som var så, och det var skitjobbigt! Det jag gjorde med min vuxna katt är inget jag skulle börja med på en valp. Det jag skulle börja med att försöka göra är att få barnen att engagera sig mer i hunden. Det behöver itne vara så svårt. Men mer att de också skapar band till hunden. Tex genom kel och lek. Det kanske inte fungerar på just din valp, men då får du försöka komma på något annat att prova.

Sen ser jag ingen som helst mening med att valpen följer med dig in på toa. Att stänga dörren kan vara för mycket för honom, och då kan ett alternativ vara att sätta upp ett kompostgaller. Du ser mig, du vet var jag är, men jag vill inte ha dig här inne just nu. Det blir en ganska mild begränsning och sedan inte göra någon sak av att du kommer ut från toa igen.

Jag hoppas att något av mina tips kan hjälpa dig på vägen :)

Medarbetare på jack russel terrier

Labans_Matte
0

Tack för tipsen ! Det får bli att köpa kompostgaller eftersom jag har provat att inte låta han följa med in jämt , Men han har då hittat på hyss som tex bita i möbler m,m , Kanske ska nämna att han är ju född i juni så han e ju inte så liten ! Jag har ju haft valp förut men aldrig nån som har blivit så bunden till mig som denna valp !

em.nord
0

Hej.

Maten tycker jag du fått bra tips. Ställ ner en stund morgon middag kväll så han lär sig att äta just då. Håll koll så han äter bara. Ingen hund som är frisk svälter sig själv det är ofta vi som nojjar över att de inte äter.

Hundar är flockdjur och vill vara tillsammans men med det liv vi lever går ju inte detta. HAr själv två hundar så de är tillsammans när jag är borta, det är värre med ensamhund då hundar inte vill vara ensamma.

Hur motionerar du honom? Testa att lämna lite aktivering till honom när han är själv. Just kompostgaller är ju bra men jag har grindar till vardagsrum och kök så mina får vara i hallen när jag är borta och även ibland när jag är hemma.

Det är kanske hårt men tills han lär sig att överleva utan att vara bunden till dig så är det bra att begränsa.

Nu känner jag att jag babblar ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Labans_Matte
0

Hm det nog både för & nakdel att man som matte är hemma 7-24 eftersom jag är förtids pentionär & barnen är inte små utan 13,14 & 16 åringen bor på sin skola under veckorna så det är ju bara han & jag hemma ! Vi går ute mkt i skogen där det oxå är lite besvärligt att gå & han får vara lös sen blir ju mkt annat & vardags lynad både ute & inne . Äter gör han men går & hämtar en bit i taget & hellst lägger maten i soffan lr i mattes säng lr så hämtar han mat & ställer sig & tittar på mig ! , Nu har jag ingen våg hemma tyvärr men det känns inte som han har gått ner i vikt & det inget man kan se på han heller så sjuk tror jag inte att han är , Jag funderar ändå på att ta med honom till vet för att göra en hällso koll . Nu har jag bara ägt honom i 3 veckor så han var ju lite mer än 4 månader när jag köpte han & fick hem honom. Hos uppfödaren var han inte ensam hund utan syskon fanns kvar & vuxna , Ja det verkligen han & jag bästa vänner han e med över allt , Usch nu låter det som att jag tycker han e jobbig men så är inte fallet , måste hitta ett sätt att vänja av honom ang vissa saker i alla fall ..

Elcyion
0

Jag är också sjukpensionär och går hemma nästan jämnt. Men det innebär inte på automatik att min hund har problem med att vara själv. Här har jag gjort så att min hund gärna får komma och be om uppmärksamhet, men har jag inte tid/lust just då får han helt enkelt gå och göra något annat. Jag varken vill/kan stå till förfogande 24/7.

Hur klarar han av passivitet? Tex om han ska ligga och ta det lugnt. Klarar han av av att ligga i sin säng/soffan/… utan att ligga på dig? Jag hade en hund här ett tag som tillhörde en kompis till mig. Han hade liknande problem som din hund (och här var det verkligen ett problem), och han klarade inte av att ta det lugnt/vila om han inte fick lov att ligga PÅ människan. Tex ligga på fötterna, eller nära nära i soffan. Något som vi tränade med klicker och som blev enormt mycket bättre på den veckan han var här.

Labans_Matte
0

Yters liten stund som han kan lägga sig för sig själv men kommer strax efter & lägger sig nära mig , inte alltid på mig men ändå väldigt nära & är det så att jag  halv ligger i soffan så kommer han & lägger sig bakom mig anntigen så lägger han huvudet på min axel lr så lägger han sitt huvud i naken på mig , nätterna så lägger han sig så nära han kan aldrig vid fotändan utan delar kudde i hop ! Som sagt han e med över allt det spelar ingen roll om jag så går ut till köket tex så ligger han inte kvar på sin plats utan står bakom mig , dom gånger som han ligger still är om jag sitter still

Elcyion
0

ok. Det låter ganska likt Teddy som jag hade här en vecka. Så här gjorde vi:

Jag ställde alltid hans säng i närheten av mig, men han skulle inte kunna ligga både i den och på mig. Första steget var att lägga gott godis i hans säng och sedan klicka när han gick fram och tog den. Det höll vi på med ungefär 1 dag. En tass i sängen räcker till att börja med. När han lätt har alla fyra tassarna i sängen kan du gå vidare till nästa steg.

Steg två är att släppa godis i sängen när han inte ser och på det sättet få honom att undersöka sängen för gottis på eget bevåg och då få ett klick och supergott godis för initiativet. Här räcker också en tass till att börja med för att sedan få honom att placera mer och mer av kroppen i sängen.

Nu har du skapat en bra assosiation för sängen. Då ställer du lite högre krav. Nu ska han stå med alla fyra tassarna i sängen, och du belönar dels för att han står i den, men även att han står kvar. När det fungerar bra, går du till nästa steg.

Här måste han prova att antingen sätta sig, lägga sig eller på något valt sätt sluta stå. Belöna för alla nedåtgående beteenden. När han aktivit lägger sig ner för att försöka få godis av dig är vi framme vid sista steget.

Här belönar du dels för att han lägger sig ner, men även att han ligger kvar. Med tiden fördröjer du belöningen för själva läggandet men behåller belöningen för att han ligger kvar. Med tiden tunnar du ut belöningarna för att till sist jobba bort dem helt.

Teddy som jag hade här kunde inte ens vara ensam hemma om jag gick ut på balkongen för att ta en cigg. Jag var borta i ca. 5 min. Så fort jag reste på mig följde han mig som en svans. På mindre än en vecka fick jag en hund som aktivt valde att hellre lägga sig i sin säng än på mig. Under veckan kunde jag även en gång hämta ett glas vatten utan att han följde efter mig.
Teddy hade också kommit på att man kunde jaga sin egen svans, och mattes ända lösning hade varit att skicka honom att gå och lägga sig. Innan han var här, hade han mer eller mindre legat och pipit i sängen hela tiden och inte kommit till ro. När han hade varit här och hon skickade honom i säng som vanligt, slappande han av helt och verkade tycka att det var jätteskönt att bli tillsagd att gå till detta lugn och positiva stället. Han låg tyst och en hel del gånger somnade han ganska snart också.

Nackdelen här är att du behöver bära med dig gott godis konstant dagtid. Hela tiden kunna belöna under dagen. Men med lite övning kunde jag utan problem spela avancerade dataspel samtidigt som jag hade koll på Teddy och belönade honom.
Eftersom Teddy var som han var, fick han sova med mig på nätterna. Det gjorde att träningen gick lite långsammare, men jag såg ändå stora förbättringar från dag till dag.

Jag hoppas att det här kan hjälpa dig. Antingen som träningsmodell eller att ge dig uppslag på hur du kan göra.

LYCKA TILL!