Bentumör?
Jag har fått ett skolarbete då jag ska ta rada på vad min hund har risk att drabbas av för sjukdommar av de vi jobbat om. Min Jack Russell är 5 år, väger 5,5 kg och har en kort krosvans (7cm med kroken efter 4cm) som han föddes med. Han har bara haft problem med hälta en gång och de berodde på att han dragit loss en av sina framklor. I övrigt så hatar han att bada men älskar att springa och vi tränar spår samt agility ihop.
Har min Jack Russell någon risk att få:
a) bentumör?
b) Korsbandsruptation
c) Artos
d) höftledsdysplasi
e) vattensvas
f) diskbrock
Jag själv anser att han endast har risk för artros samt diskbrock eftersom de andra sjukdommarna är tyngdbaserade och han endas väger 5,5 kg. Risken för vattensvans borde inte existera alls då hans svans är både krokig samt kort. Artrosrisken är hyfsat hög då vi tränar agility samt att diskbrock kan drabba alla hundar.
Har jag rätt i mina antaganden?
Det låter rätt och riktigt. =)
Men en risk finns ju alltid. Teddy har en väldigt ovanlig form av cancer i lymfkörtlarna som får veterinärerna att klia sig i skallen.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Bentumör borde inte spela roll på aktivitet eller tyngd. Där är det väl snarare gener och tur som spelar in? HD bör du läsa vidare om. Parson jrt rekommenderas att röntgas för HD. Så det börjar komma mer och mer inom små hundar också. Korsband är väl inte heller tyngdbaserat? Det handlar väl snedtrampningar/"kraftiga felaktiga rörelser" (kommer inte på vad det heter).
Jag kan inte säga säkert, men jag tror att du bör kolla upp alla sjukdomarna noga för att se att det inte är en "lurfråga".
Medarbetare på jack russel terrier
Nu vet jag inte exakt vad Korsbandsruptation innebär men korsbandsskador överlag är väl alltid en risk för i samband med agility? Jag vet flera små hundar (jack russell, sheltie osv) som slitit sönder korsband i samband med träning/tävling så det ska man nog inte tro att hunden är säker ifrån bara för att den är liten.
Diskbrock skulle också kunna vara ett aktuellt problem med tanke på att en jrt är längre än vad den är hög. Nu är det iof ett större problem på tax, men jag vet inte hur mycket du ska väga in av avel/kroppstyp/aktivitet.
Medarbetare på jack russel terrier