Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettuppfödning-avel-valpning
Läst 2506 ggr
Elcyion
2012-12-02 22:14
0

Typer av jrt

Jag träffade på en kvinna i förra veckan och vi stannade och pratade lite. Hon hade också en jrt. Men (som hon själv sa) hennes tik ser mer ut en som d/s gårdshund. Litet huvud, långa ben och kraftig kropp. "garanterat" renrasig med papper från skk. Tror tiken var 3 eller 4 år. Det är väl längre sedan som inmönstringen slutade?

Jag tycker mig ha sett mer och mer sådana russlar. Men jag är inte säker. Håller vår ras på att bli en kopia av d/s gårdshund, eller de exemplar jag har sett är undantagen som bekräftar regeln?

Vad tycker ni?

Medarbetare på jack russel terrier

em.nord
2012-12-03 09:57
0

Innan jag satte mig in i rasen så såg jag knappt ngn skillnad på vissa. Trodde grannens dsghund var en jrt…

Verkar som att det kommer en "tunnare", smalare slätare jrt som faktiskt påminner mycket om den dsghunden… =/

Men tror inte att det är något vi är ute efter? Jrt är ju kända för sina muskler, sitt skägg osv…

Men vist finns det likheter hos många individer.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elcyion
2012-12-03 10:16
0

Jag håller med dig. En jrt ska se ut som en jrt. Men håller rasen i stort på att förändras till det sämre? Är den på väg att bli en soffpotatis som ser ut som en dsg? Eller är jrt´n fortfarande vad den borde vara? En robust hund med tydliga jaktanlag?

LinaK
2012-12-03 17:15
0

Jag var på den Internationella hundutställningen i Växjö i November och jag måste säga att dom hundarna i den utställningsringen såg rätt små ut i storlek och mer som en jack russell "ska" se ut. Så det verkar ändå som att de russllarna med mindre storlek klarar sig bäst i utställningsringen inom SKK då.

Men visst så ser man rätt många stora jack russells det måste jag medge, dock så träffar jag inte så många SKK-reggade (vad jag vet då) russllar så jag kan inte direkt säga att jag är jätte insatt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MatildaTure
2012-12-03 21:49
0

Släthåriga russlar har ju inget skägg och måste ju inte vara mindre rastypiska för det. Min kille är efter bra föräldrar som går bra på utställningar och pappan i gryt. Båda individerna är runt 30 cm, dock har jag på något sätt lyckats få en bjässe och efter vissa efterforskningar visade det sig att mammans morfar har lämnat stora individer efter sig tidigare. Många tycker att han ser ut som en dsg eller parson för att han är ett par centimeter högre, men dessa människor är oftast inte vidare kunniga inom rasen. Dock har han fortfarande den härliga terriermentaliteten.

Och när jag kollar på andra russlar idag, tycker jag ofta att de ser klumpiga ut med lite för djup bål och korta ben. Min kille är mer funktionell i kroppen.

Jag gillar att russeln kan se olika ut. Det tyder till viss del att det faktiskt avlas på mentalitet hos de seriösa uppfödarna. Dessutom tror jag inte alls att utseendet har något med mentaliteten att göra i det avseende att de skulle bli mer "soffpotatis" för att de råkar lika dsg.

:)

Elcyion
2012-12-03 22:02
0

Jag gjorde en väldigt stor generallisering ang. dsg/soffpotatis. Du har höga jrt´s i parson varianten, men de ser fortfarande ut som russlar. Det jag syftade på med en jrt som ser ut som en dsg är ungefär som den här bilden http://www.petswelcome.com/articles/wp-content/uploads/2010/06/3199207998_fee9074a03.jpg

Nu kan iof bilden vara missvisande då huvudet inte är rakt, men det ger en bild av vad jag menade.

När hundar förändras "kraftigt" i utseendet, är det inte ovanligt att mentaliteten också ändras. Bara att titta på alla raser som har en arbetande variant och en som är utställningsinriktad. De är trevliga båda två, men den arbetsinriktade varianten har ofta mer arbetsdriv och mer kapacitet. Det jag syftade på med "soffpotatis". Om dsg varianten av jrt är vanlig, har arbetsdrivet också försämrats ihop med den fysiska förändringen?

MatildaTure
2012-12-04 07:50
1

#5 Jag kan faktiskt inte hålla med om att jag tycker att rasen har förändrats kraftigt i utseendet, iallafall inte om man tittar på de skkreggade. De som ej är reggade där anser jag vara blandraser, hur mycket ägaren än hävdar att förldrarna är renrasiga. Självklart finns det även skkreggade som skiljer sig från standarden, men det är mer ett undantag anser jag.

Självklart är det så, om det nu skulle ske en förändring i hela rasen, att även mentaliteten hos hundarna skulle ändras. Men för att den ska ändras hos en individ krävs flera led av avel på otypiska exemplar. Räcker inte med att mamman "inte sticker på vilt" för att valpen ska bli en soffpotatis.

Och att den ickereggade "jrtn" sticker iväg åt en annan riktning, till en lugnare hund med mindre jaktdriven energi så kanske det bara är bra? Vi har en ras som har blivit populär, men som dock ej passar till hobbyägaren som vill ha en soffhund. Alltför ofta ser man "jrt" på blocket då ägaren ej har klarat av dem.

Så länge vi får behålla den riktiga jrtn inom skk är jag nöjd. Vad de avlar fram för blandvarianter vid sidan bryr jag mig inte om :)

Elcyion
2012-12-04 08:04
0

Jag håller med dig. Jag var mest nyfiken på om den skk reggade jrt´n jag såg var typen av "ny" jrt, eller om hon bara var orastypisk. Jag tyckte mig ha sett fler sådana hundar, men jag vet inte om de var renrasiga. Därför jag ställde en allmän fråga här Glad

MatildaTure
2012-12-04 11:59
0

Jag menade inte alls att låta upprörd, var trött och stressad när jag skrev :) Tror alla vi värnar på samma sätt om rasen. Men det är en intressant fråga!

SmileyMalin
2012-12-04 22:17
2

På agilitybanan är gränsen mellan jack russell och parson russell väldigt flytande….

jack russelln avlar man fram extra långbent för fartens skull och parson russell avlar man mindre för att hålla dom i small klassen.

Vet flera hundar som ser nästan exakt likadan ut men hälften av dom är reggade parson och hälften jack…. Obestämd

Fast mina grabbar följer rastandard och jag tänker att hundsport handlar om mer än bara benlängd Flört

Elcyion
2012-12-04 22:31
0

Helt klart mer än bara benlängd. En vinthund är skitsnabb med långa ben, men de klarar inte av att svänga med den farten de håller. De har en bromssträcka på 5-10 m *skrattar* Sen tar de gärna ett äre varv eller två om du blir stolta över själv (som en självbelöning). Hur skulle det se ut på en tävling? Flört Sen är de ofta fenomenala på att hoppa högt.

Den optimala vinthundsliknande hunden på agilitybanan är en lurcher, som ofta är korsad bc/greyhound eller en liknande kombination. Snabb, men inte för snabb, arbetsvillig men inte för förarbunden.

Men att avla för att de ska passa in i vissa tävlingsklasser (höjdmässigt) är smått vansinnigt. Avlar man då på de bästa exemplaren eller gör man en kompromiss där strl har en för stor avgörande roll?