Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettaktivering
Läst 2863 ggr
Elcyion
0

Tips sökes

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På bra trix att lära in. Ludde kan idag:

Sitt
Ligg
Stå på bakbenen
Slalom mellan mina ben (både när jag går framåt och backar)
Sitta fint
Gå som en åtta mellan mina ben

Det jag skulle vilja få mer av är kroppskontrollövningar. Mycket i filmen är för svårt för oss idag, men ni får en idé :) Någon som har några bra förslag?

Medarbetare på jack russel terrier

em.nord
0

åh, jag oc teddy suger på sånt, mest pga ointresse från min sida. Så kan tyvärr inte så mycket.

=/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elcyion
0

Jag har idéstillestånd på vad vi ska träna = hunden håller på att bli understimulerad *sliter mitt hår* Söka godis ute ger ingenting. Det är i så fall uppletande, men det kan vi inte göra jämnt. Gömma leksaken inomhus verkar han inte heller bli trött av. Även om han letar 10-15 min. Men tror inte att han egentligen letar. Han springer runt och hoppas att han ska stöta på den.

Skulle vilja att han bjöd på fler beteenden, men då måste han bli metveten om att han har en kropp = kroppskontrollövningar.

tnoet
0

Vilken inspirerande film! Men där tar de ju redan upp i princip allt man kan göra. Om du inte lärt honom backa rakt bakåt och klossträning, så är ju det en jättebra övning. En bra grund för mycket annat!

Nästa grej jag ska lära min hund är att lyfta på olika tassar på kommando. Och backa upp på saker. Så funderar jag även på att införskaffa någon slags balansboll.

Det var svårt att komma på kroppskontrollövningar. Obestämd

Elcyion
0

Så länge du har en liten hund, fungerar balansbollarna från jula/rusta alldeles utmärkt. Kostar runt 100-150:-/st. Större/tyngre hundar har sönder bollen med klorna och behöver en speciell hundboll med bättre plast/gummi.

Kan du länka till klossträning? Känner att jag har väldigt dålig koll på vad det är och hur det kan läras in.

tnoet
0

Då ska jag åka till Rusta så snart jag bara kan. Doris lär sig saker i en sån rasande fart att jag knappt hinner med att hitta på nya grejer. Dessa smarta terriers alltså! :)

Här är en video på klossträning: http://www.youtube.com/watch?v=EarEMCtaZQ0

Det finns HUUUR många klipp som helst på youtube, och vilken metod man använder sig av beror ju lite på vad man ska ha det till. Jag tränar som på filmen, för att jag vill ha en bra ingång/fotposition i lydnaden.. Doris får då stå med framtassarna på en tung, kvadratisk bok, ca 4 cm hög och kanske sidor på 20 cm. Ibland kan det kännas lite för stort, då hon får så mycket utrymme att trampa runt på.. men det får man känna av själv.

Man kan ju även lära hunden att gå upp med alla tassarna på klossen, fast då kallar man det oftare plattformsträning. Och klossen ska ju då vara lika stor som hunden. Bra för att träna in kommandon där hunden står olika i förhållande till föraren (tex "bakom" vid hundmöten eller liknande). 

Bara fantasin sätter gränserna för vad man kan göra med klossen. Den är bra till lydnad, rally, freestyle.. U name it! För mig fungerar den här träningen väldigt bra i alla fall. Dock tog det någon månad, eller kanske 1,5 till och med, innan Doris fattade att hon skulle gå runt HELA klossen och inte bara ställa sig på den. 

Kom på två kroppskontrollövningar till nu när jag fått tänka lite. Kan Ludde ställa sig med alla tassar i en korg? Eller om du ställer ihop massa hopphinder tätt (med pinnen på det lägsta såklart) och tränar honom att gå över pinnarna? Svårt att förklara..

Elcyion
0

Vad är det för skillnad på klossträning och tasstarget? *nyfiken* Filmen i sig är dels till för att jag ska förstå vad du menade (och då lättare hitta egna filmer i ämnet) samt om det hade varit första steget i inlörningen hade jag fått uppslag på HUR vi skulle kunna börja träna in det för att sedan anpassa det till vad som fungerar bäst för oss.

Ställa tassarna i en korg? Jag kanske är rätt korkad nu, men var ligger aktiveringsvärdet/kroppskontrollen i att stå med två tassar i en korg? *förvirrad*

Tack för tipsen!

tnoet
0

För mig är i alla fall skillnaden att tasstargeten är platt. Jag använder den till framåtsändande och kontaktfält i agilityn tex. Hon vet att när hon ser plattan så ska hon bara ställa sig med framtassarna på den och invänta nästa kommando.

Klossen är ju … en kloss, alltså upphöjd ett par centimeter. Det gör att hunden lättare börjar röra på bakdelen när den står med framtassarna på klossen = kroppskontroll! Klossträning kallas ofta också för bakdelskontroll. 

Du tränar in klossen som en target. Belönar först intresse för klossen, sen en tass på, sen båda framtassarna etc. Efter ett tag belönar du varje gång du ser att hunden rör det minsta på bakdelen. Till slut kommer du hunden börja "snurra" runt klossen med bakbenen. Sen beror det ju lite på vad du vill göra. Om du ska träna in positioner ställer du dig som hon i filmen och belönar så fort han börjar röra sig mot dig.

Inte två tassar i korgen, alla fyra så klart! Och korgen ska ju helst vara lite "trång", så man får tänka efter var man sätter tassarna. Tungan ute

Elcyion
0

Som du beskriver klossen är så som jag försökte få honom att förstå tasstarget (en musmatta), men han förstod aldrig meningen och tröttnade. Får försöka komma på något annat sätt där. Kanske kan klossträningen få honom att lättare koppla ihop med tasstarget *funderar* Men klossträning ska vi definitivt jobba på. Det såg precis ut som en sådan sak som vi behöver :D Ska bara hitta något bra att stå på. Mina böcker är heliga ;)

ok, då förstår jag meningen med korgen också, och du förstår varför jag blev förvirrad *haha*

tnoet
0

Om du inte ska träna in fotposition eller liknande, så kan du använda något högre att ha som kloss. Det verkar vara ganska vanligt att använda små badrumspallar (http://www.ikea.com/se/sv/images/products/forsiktig-barnpall__27903_PE083276_S4.jpg) eller uppochnervända förvaringslådor och hinkar. Det kanske är lite mer spännande för honom att testa på ett högre objekt. :D

Elcyion
0

*asg* Tittade på just den pallen för någon timme sedan. Ända problemet är att närmaste ikea ligger ca. 7 mil bort. Får försöka ta det när jag åker ner till Sthlm nästa gång, alt. hitta något som finns här i närheten.

SmileyMalin
0

jag kör mycket baklängestrick för kroppskontrollens skull. Backa rakt bak, backa slalom, backa runt och backa upp på föremål.

Elcyion
0

Det var tanken att vi skulle försöka med när han väl kommit på att han har en bakdel *s* Just nu har han hittat att han har två framtassar och en mun… Obestämd

SmileyMalin
0

Idag försökte jag lära hundarna att när jag tar fram vänster fot ska dom sträcka fram höger tass o tvärtom. Lite svårt att förklara ;-)

Den äldre fattade inget och bara for omkring. Den yngre knäckte idén på 10 minuter och kan nu göra flera i rad. Typ höger, vänster, höger vänster. Det är ett ganska roligt trick :-)

Elcyion
0

Jag lyckades få Ludde att förstå tasstargeten idag *stolt* Han försöker med alla möjliga trix på den, men han har alltid framtassarna på *tokstålle*

Det fick mig att börja fundera på en bakdelstarget och en muntarget :) Men det blir ett senare problem. Först tass, sedan klossträning. Har nog hittat en burk här hemma som vi kan använda.

WildaE.R
0

Du kan ju alltid lära din hund att dansa, och gå på bakbenen typ " gå som en människa". Nu vet jag inte var du har för ras men "cikrushund av olika slag kan man köra, hoppa upp på ryggen när du står på alla fyra, städa iordning sina leksaker och sådant, hoppa upp i famnen är lite rolig också särskilt om man har en stor hund, för då kan man be hunden hoppa upp i famnen när det kommer små hundar som om den vore rädd för dom :)

Elcyion
0

Jag har en jrt. Just nu igger fullt fokus på att försöka få in "bakom" för att kunna använda det senare i uppgifterna från hundpsykologen som vi ska träffa den 18:e dec.

Men hoppa upp i famnen är något som vore användbart. Lätt kunna få upp honom när jag ska bära honom i rulltrappor och liknande. Lättare sagt än gjort när man har en vandringsryggsäck på ryggen som ofta väger 10kg+.

MatildaTure
0

De flesta tricksen man gör handlar mer eller mindre om kroppskontroll om man använder sig av shejping. Det gäller ju för hunden att ha koll på kroppen för att förstå VAD det var som gav klick och belöning.

Annars är just backa-övningar väldigt bra för att få koll på bakdelen, även klossträning som du har fått tips om.

Tures nyaste tricks är stå på händer mot vägg, klia matte på ryggen och sitt vackert. Sitt vackert är väl ett tricks som tillhör de flestas repertoar men Ture har verkligen haft problem med balansen när han var yngre. Nu provade jag igår och han kan det redan helt perfekt. Smidigt med russlar ;)