Träningstips behövs!
Medarbetare på jack russel terrier
Jobbar du något med shejping? Eller med klicker öht? Antingen att forma fram eller bara fånga upp beteendet när han befinner sig bakom.
Tänk även på belöningens placering. Belöna honom bakom dig, där du vill ha honom.
Håller du inte på med shejping kan du ju alltid locka honom.
Ture kan "bakom" och då ställer han sig med nosen tryckt mot mina ben. Det kan vara lättare för dem att förstå om de får något konkret att göra. Problemet när man använder target är att man inte kan avvänja hjälpen succesivt. Har man kört för länge med target kan hunden bli helt handfallen sedan när den plockas bort och inte alls gör skillnad på om den är bakom eller framför dig.
Oavsett vilken inlärningsmetod du använder skulle jag alltid belöna honom bakom dig. Även om du tränar target framför kan du klicka (om du använder klicker) och ge godis bakom dig, så att han är tvungen att hamna i rätt position.
Lycka till :)
Jag använder klicker, men är superkass på shejping. Att bara belöna honom bakom mig, brukar inte fungera så bra. Han kopplar inte ihop vad han gör med belöningen. Men honom fungerar det ofta bättre att få honom att avbryta det han gör för att hämta godisen för att sedan försöka komma ihåg vad han har gjort och göra om det.
Det var det som blev fel när vi först försökte lära in tasstarget. Poletten trillade inte ner förrän han var tvungen att springa tillbaka till musmattan och trampa på den varje gång.
Fick ett tips om att använda nostarget, så får vi se. Nostarget var iaf roligare än tasstarget om du frågar min hund :)
Du menar då att klicka för det han gör framför mig, och sedan se till att han får hämta godisen bakom mig?
Jag menar att om du shejpar beteendet och får honom att röra sig det minsta mot din baksida - klick ge godis där du vill ha honom och sedan kasta bort en så att han får upp aktivitet. Sedan samma sak igen. Det är dock viktig att få honom bort ifrån dig så att han förstår att det är den aktiva handlingen som ger belöning. Annars är det svårt att förstå vad det är som ger godis när man bara står och "matar" bakom.
Nostarget är jättebra idé, kör rätt mycket med ture. Det är samma sak som med tasstarget, har du en gång fått in det tänket i huvudet på hunden så är dom snabba med att prova det.
Han senaste försök var att dra bort postit lappen från mina byxor alt. äta upp den… 
Har du försökt att köra handtarget eller typ penntarget? Samma grej som post it osv. Handen brukar vara lätt, men typ penna kanske är bättre om du vill applicera det på detta.
Vill du ha honom gående bakom dig eller bara sittandes vid möten? Du kan ju göra så enkelt som att bara locka bak honom och klicka - belöning bakom och sedan kasta iväg. Och sedan börja om.
Ture har också haft problem med postit. Dom verkar vara tuggvänliga haha.
Vad jag har förstått det som på hundpsykologen så är det främst att han ska befinna sig bakom mig i valfri position.
kanske en käpp eller ngt som blockar honom att gå fram? Såg det på tv en gång… Stanna när han försöker tränga sig?
på smala stigar håller jag ut min fot för då vill jag gå först å då accepteras det. Sen brukar de gå bredvid mig mest…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
#5 Om jag kör handtarget, hur får jag hunden att veta när handen är en target och när det "bara" är en hand?
#7 Ska testa det här med target fullt ut, annars verkar nästa försök bli det som du förslog med pinne som styr honom lite grann.
Jag använder "handen" som kommando på T och då ska han ha nosen i handen och följa efter, liksom styras. För att lära in det är det helt enkelt först att köra korta nosduttar och sedan träna stadga (typ omvänt lockande) för att få fast beteende.
Men går du då dubbelvikt för att han ska ha nosen i din hand? Omvänt lockande har jag aldrigt riktigt förstått vad det är :S
Jag har aldrig använt det stående faktiskt. Utan har kan det bara när jag sitter och vi lärde in det som en kul grej. Tidigare hade jag dock handsingnal som "kom" och då skulle han hoppa upp och dutta i handen. Dock har vi provat target stick, target på en lång pinne, vid fria följet och det funkar bra om man vill kunna styra sin hund upprätt.
Dock anser jag att det är betydligt svårare att använda sig av target i vardagssituationer för att bryta problem. Tror att det är betydligt lättare att bara försöka shejpa/locka in att ha honom bakom. Ett sådant beteende kan du ju senare ställa krav på när han kan.
Omvänt lockande är egentlien vad det låter.
http://www.youtube.com/watch?v=_Cc2XfIn0mM
Första filmen jag hittade. Kollade bara i början men tror hon förklarar helt ok. Skillnaden är att jag använder godishand.
Jag tränar just nu stadga på kontantfälten, Han får inte röra sig förrän jag säger till. Jag har en godis i öppen hand och klickern i den andra. Börjar han röra sig stänger jag handen, då får han brått att börja backa upp på balansbommen igen. Jag öppnar handen och börjar röra mig bakåt. Han står kvar. Klick - godis.
Det är så man vill ha det omvända lockandet. Att hunden ska ha stadga i sina beteenden och inte avsluta dom förrän du säger det. Men Ture kan omvänt lockande och förstår vad godishanden betyder.
Öppen hand - du gör rätt. Stängd hand - du gör fel, testa det du gjorde förut.
Ett sätt att börja med det är helt enkelt att ha hunden sittande. Ha godis i öppen hand nära hundens huvud. Försöker han ta det, stäng handen. När han tar bort nosen, öppna handen, och klicka. Fortsätt så tills han förstår att godisen inte är hans innan du säger till.
Nu har jag kanske kommit på något som fungerar
Vi började med targetstick idag. Har en pekpinne som är teleskop variant som jag haft länge för att just få in targetstick (men aldrig kommit till skott). Tanken är ju att hunden ska dutta den, och då klickar jag när hunden duttar. Men det som blir "fel" i vårt fall är att har Ludde tänkt bita i targetsticken, fullföljer han den tanken även efter klicket och sedan tar han belöningen. Så i hans huvud blir det att jag belönar den tanken han hade och inte det han faktiskt gör när klicket kommer.
Jag testade att ha supergott godis (kokt lever) samt tråkigare godis (kattmat). Klickade när han gjorde det jag ville, men fortsatte han till att ta den i munnen fick han bara torrfoder och gjorde han rätt fick han kokt lever. Det verkade fungera. Bitandet försökte han med någon gång till, med samma resultat, men större delen av tiden gjorde han rätt (och bitandet eskalerade inte som det tidigare gjort).
Kul! Men en driven hund kan man helt enkelt utesluta belöning när den biter, men en hund som inte riktigt har fått in klickertänket kan lätt bli passiv om inte beteendet ger ett klick. Du vet hur din hund fungerar, och om han kan selektera belöningar är det ju toppen!
Får han inte belöningen när han tycker att han borde få den, börjar han testa allt annat han kan komma på. Men sällan det beteende som jag vill fånga. För att sedan ge upp. För hans del tror jag att selektera belöningar fungerar bättre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här tränar vi på att dutta/följa efter en targetstick
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här har kommandot börjat fastna ganska bra (ca. 80% rätt) och vi försöker göra olika konstelationer för att träna kommandot utan att göra exakt samma sak varje gång. Vi har även lagt in lite "stå kvar bakom" (därav de "sena" klicken).