Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: jakt-gryt-spårning
Läst 3015 ggr
em.nord
0

viltspår osv och jaktinstinkt.

Ringde en "instruktör" i blodspår/viltspår för vill ha hjälp att komma igang med Teddy.

Hon säger typ, "du är väl medveten om att en jack russell blir tokig, eller rättare, ännu tokigare än den redan är (?!?!) om man introducerar den till jakt och blod. Den kommer springa runt och leta spår jämt så era lugna skogspromenader kan du ju glömma, hihi"

ÖH, först och främst jävla kärring. Kommer inte ringa eller ha lektion med henne. Hon var över 50år och har nog inte ens mött en jrt =*(

Är det såna puckon brukshundsklubben har som instruktörer och så kan hon inget om jrt. Vilken reklam får rasen då!!!!

Blev jätteledsen….

Sen till min fråga, tror ni det är dumt att introducera Teddy till blodspår, viltspår? Kanske ska skita i det? Någon som testat?

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

SmileyMalin
0

Funderar på samma sak…

Vill egentligen börja med viltspår med mitt yrväder. Han är ändå en obotlig "jaktidiot" som alltid måste gå kopplad ;-)

Den yngre hunden däremot som alltid går lös och aldrig sticker på spår kommer jag nog aldrig våga introducera till spårning.. även om det nu verkar gå bra för dem flesta så vågar jag inte riskera att vara det där undantaget där hunden faktiskt blir "förstörd".

Men det verkar ju finnas många russlar som utan problem tränar spårning utan att spåra iväg på egen hand :-)

em.nord
0

Teddy har aldrig visat något intresse. Men vill ju kunna fortsätta gå våra skogsturer… =/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elcyion
0

#1 Jaktidioter KAN bli mindre jaktintresserade (på egen hand) om du erbjuder kontrollerad jakt på ditt initiativ. Tex via blodspår. Men då måste du erbjuda det relativt tätt. En gång/månad är för lite. De jag har hört om som har lyckats med det har gjort det 2-4 dagar/vecka. Inte blodspår varje gång, men blandat med andra aktiviteter som kommer ur samma "familj". Du borde kunna baka in personspår där också, men jag skulle inte satsa på att ha det som huvudsysselsättning. Kopplad sorkjakt på åkrar (ingen som sagt att en sork måste fångas) och blodspår är vad jag kan komma på just nu.

Sen är det stor skillnad på att gå blodspår och personspår. I blodspåret för du in både blod och djur, där båda uppmuntras. Personspåret uppmuntrar letandet, men inte direkt att spåra djur.

Medarbetare på jack russel terrier

TeaOchHanna
2

Jag har testat viltspår med min tik Tea, än så länge bara en gång. Hon har aldrig gått så klockrent på spår som då och visst är hon intresserad av vilt men det är inte värre än det var innan (vilket inte är så farligt) Glad Tycker du ska prova på det! Jag har aldrig sett min hund arbeta så klockrent och varit så stolt över sitt "byte"!

Jag tror även (det här är bara egna spekulationer) att dom kan få lite utlopp för sin jaktlust och mår mycket bättre av det.

Lycka till! //Hanna

Eskimonica
0

www.myrvangs.se

hekamar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har testat viltspår med min JRT Lizzy, och hon älskade det. Jag har aldrig sett henne så koncentrerad som den första gången hon fick gå ett spår (de följande gångerna var hon lite mer ivrig). Vi hann bara köra några gånger under hösten innan snön kom, men jag tycker absolut inte att hon blev mer jakttokig efter det. Hon är dock inte så gammal, snart 1,5 år, kanske är det annorlunda med en äldre hund.

Vi gick en kurs för att lära oss grunderna, och den var bra tyckte jag. Den ordnades av Hundens hus i Stockholm, och vi var bara tre ekipage där. Därför kunde vi få väldigt individuell träning - två hundar var "på" direkt, den tredje var lite mer försiktig och fick jobba på med enkla spår i sitt eget tempo.

Jag är ingen expert, men nog tycker jag att man borde våga testa i alla fall! :)