Är det våra valpar?
Hej! Vi har en jrt hane som vi Parade med en jrt tik och nu har valpisarna kommit! Men här är det kluriga! Tydligen rymde tiken under löp även i väg med en svart schnauzer! Valparna som nu kommit är till stor del svarta men har vita ben och små vita tecken på sig, har fått höra att en svart schnauzer alltid lämnar svarta valpar HEL svarta….
Hur vet vi vem som är pappan? Vi skulle ju ha en av valparna…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Lämnar ett avtryck…
Tassar :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Ta blodprov och kolla det. Min hund har inga helsyskon men han föddes med 3 tikar men dom hade en annan pappa. Uppfödaren hade trott att det misslyckats första parningen så dom parade tiken med en annan hane, vilket var resultatet av att en valp hade den första pappan ( min vovve). Dom visste redan innan provet att den andre var pappan då han var mycket aktivare än dom andra (hans pappa är full av energi). :) Han är inte en jack russel terrier ;) om det är viktigt :)
Eftersom valparna är största del svarta så skulle jag tippa på att det är schnauzern som är pappan till valparna, om inte tiken eller din hane har mycket svart teckning. Jack russelln är ju vit med färgade tecken och inte tvärtom. Har du bild på valparna? För att säkerställa vem som är pappa till valparna är det nog blodprov som gäller, som nån annan nämnde.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
min hane har stora svarta täcken och så även mamman… vi ska dit om ca 2 veckor och titta igen, får ta kort så!
Man kan dna testa valparna och eran hane. Går att skicka efter från England.
Glömnde. Gå in på JRTC:s hemsida.http://www.jrtc.se/ där står det under aktuellt i klubben om dna test. Lycka till.
Tack! ska ev ut nu i helgen och titta på valparna igen och se hur de ser ut idag, ska se om jag kan få med mig kameran med då :)
Har nu tittat till valparna och till min stora sorg har de mustach :(
ja ja bara till och på det i gen nästa gång….
Vi som sett fram emot att bli med valp…
#9 Men nej vad synd.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Vad tråkigt
Måste ni ha en valp efter just eran hane då?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
måste och måste. Han har så trevligt temperament och är fin i kropp frisk och så och det är ju bra, tiken är med lugn och trevlig så hoppet var att valparna skulle få lite där, annars vet man inte riktit vad man köper….
Vad synd att det inte var era "/
Har du några bilder att dela med dig av? :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tittar ni på blocket under djur ligger de en annons i Hörby på valpar jrt och schnauser :)
Faktum är att när två hundar sätter på samma tik (spelar ingen roll om det är några dagar emellan) så blandas DNA från båda hanhundarna, och ja, blir en blandning mellan alla tre hundarna helt enkelt. Därav de vita fötterna.
Men tiken är ju JRT, alltså kan de vita tassarna komma från tiken…
Du har fel i att DNA blandas , och att valparna får från alla tre inblandade, cissityko. Det här med avel är en hel vetenskap. Men om man har parat en tik med en hane och har minsta lilla misstanke om att han har varit inne i tiken så tar man absolut inte dit ytterligare en hane för parning. Detta är ej tillåtet enligt SKK´s regler. (tillåtet dock i Finland.) Men om fallet är så att tiken oturligt blir parad av ytterligare en han kan man DNA-testa valparna och båda fäderna för att fastställa vem som är fader till respektive valp. Det kan förekomma kullar med två fäder men vanligtvis är den sista hanen mest trolig som pappa till valparna. Jag kan inte förklara varför men detta är enligt veterinärer jag pratat med.
Vi visste ju inte att hon varit på rymmen, då hade vi aldrig parat! Fick veta det när valparna hade fötts! Och alla blev schnauzer blandisar tyvärr! Nu är detta länge sedan och vi har köpt en annan valp i stället oxå en terrier dock en amerikansk staffordshire terrier :)
och vi ångrar det inte alls :)
eftersom jag haft ast sj så undrar jag vilken kennel det blev?
detta är från en privat så herren i sig har polska föräldrar, enligt många är han en sk "blandras" då hen inte är reggad. Men enligt mig en ast då båda hans föräldrar har papper. Fast för mig kvittar det. Han är frisk och kry med ett underbart psyke och då får de kalla honom vad de vill :)
ok, varför inte reggad? har ju sj en polsk import som jag reggat i skk, varför importera om man ska ha den som blandras? hoppas allt går bra med honom