Slät, broken eller vad?
Hej
Är ny här och tänkte börja med en fråga. Jag har en 13 veckors Jack Russel - Melwin, och jag skulle gärna vilja veta om han är slät, broken eller sträv.
Har aldrig haft JR förut. Han har ganska lång päls (tycker jag), den är len och mjuk (men det kanske alla valpar är).
Jag tyckar att han fäller en hel del och undrar om jag skall borsta, trimma eller vad?
Skickar med några bilder så kanske någon vet.
Tack tack :)
Slät eller sträv borde du kunna se skillnad på. Den ena är mjuk och len, den andra är sträv. Broken är när hunden ligger mellan slät och sträv. Vissa är "helt" sträva men inte tillräckligt sträva (som jag förstod det som) och andra är i princip släta, men har (typ) 5 sträva strån. Så antingen är din valp slät alt. broken eller sträv alt. broken. Vad säger uppfödaren? Vad har de andra valparna i kullen för päls?
Medarbetare på jack russel terrier
Tack för svar. Ja sträv är han inte - det är jag klar över. Uppfödaren säger broken men är inte säker. Både mamma och pappa är broken, kan de ändå få släta valpar. Valparna i kullen såg väldigt olika ut. Så jag vet inte helt enkelt… /Jenny
Slät tycker jag inte att han är av bilderna att döma. Jag skulle gissa på broken….
www.myrvangs.se
Valpar efter sträva och broken-föräldrar kan få valpar av alla hårlag medans släta föräldrar får släta valpar =)
www.myrvangs.se
Antingen känns han 100% slät (och har då kort päls) eller så är han lite mer fluffig och inte fullt så len. Då borde han vara broken. En broken brukar du främst rycka, men det beror på HUR broken hunden är. Min hund blir nästan slät när han är ryckt.
Medarbetare på jack russel terrier
Oki, ja kort päls har han inte så då är han nog broken då. Kan man rycka honom nu redan som valp - tänkte att han kanske fäller mindre då… Är lite rädd att allt det lena ska försvinna.
Ja du kan trimma honom om det behövs, vissa broken-hundar behöver ju knappt någon trimning. Det lena kommer ju att försvinna då han blir större förhoppningsvis annars har han ingen bra päls =)
www.myrvangs.se
Jösses vad söt han är måste jag bara få säga 🙂Tycker han har den typiska brokenpälsen (broken = raggig) Han har mycket päls vid bakbenen precis vid låret, och jag antar att det ser likadant ut vid halsen? Broken har en förmåga att få snygga sidokragar 🙂Han är väldigt lik min hund som valp, och han är nu broken/raggig. Väldigt mycket päls alltså! Men din valp behöver ju heller inte bli så raggig som min blir, det är det som är så lurigt med jack russell valpar dom blir inte alltid så pälsade som man först kan tro. ( i vissa fall )
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tror absolut att han är broken, väldigt söt för den delen 🙂
Har själv en broken, men han har lite annorlunda päls, kan skilja så otroligt mycket från hund till hund har jag märkt 😉
Ja, han är verkligen söt tycker jag oxå såklart :). Mycket päls även på halsen ja… Har införskaffat en "kam" idag för att bli av med lite av det han fäller - det var icke populärt kan jag säga :p.
Är han reggad i SKK? =)
www.myrvangs.se
Japp.
jättesöt =) (det skulle han såklart ha varit även om han inte var skk-reggad=)) Vart kommer han ifrån?
www.myrvangs.se
Tack (hm, säger man verkligen det om man får komplimanger om sin hunds utseende - det är ju knappast min förtjänst :).
Han är från Gullstrumpans Kennel i Nödinge.
Ha ha jag brukar också säga tack o sen fundera på om jag ska tacka!
www.myrvangs.se
Nyfiken som jag är var jag tvungen att kolla vad han hade för stam, och han är halvsyskon med en av våra kullar från förra året =) Här är den kullen http://www.myrvangs.se/valpar-puppies/tidigare-kullar/sveas-och-maxis-valpar-9938851 (han är även släkt med en av våra juniortikar=))
www.myrvangs.se
Åhh, vad roligt att se :)
Jag har en slätthårig, liten tuppkam, päls som sticker ut som vingar på halsen, ordentliga virvlar på bröstkorg. Hon fäller som bara den, hehee…. för min del så tycker jag att du har en slätthårig sötnos. Jättefin!
Jackie