Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: aktivering
Läst 2237 ggr
Annette
0

Hur lära in "spela död"?

Jack Russels är ju som bekant väldigt lättlärda hundar som gärna lär sig nya saker :)

Nu tänkte jag lära min att spela död, önskar därför tips på hur jag skall göra.

Elcyion
0

Först har jag lärt min hund att tippa över mer och mer på sidan (från ligg). När andan faller på jobbar vi med att han ska lägga ned huvudet i golvet och nästa steg blir kommando och stadga/hålla position.

Medarbetare på jack russel terrier

LinaK
0

Har gjort som #1.

Först hade jag hunden liggandes, och sedan för man handen bakom hundens huvud, vill hunden gärna ha godiset följer h*n med och blir liggandes på sidan. Sedan utgår man från detta och berömmer varje gång hunden ligger på sidan, sedan kan man börja lägga på det kommandot man vill ha typ "Pang!" eller "död hund" osv.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Annette
3

Jag har börjat som ni tipsat om och det går riktigt bra. Det ser för kul ut när han spelar död hund och samtidigt viftar på svansen :)

WildaE.R
0

Kan ju börja med att säga att detta är inte det första man kan lära sin hund, men det är icke omöjligt. Du behöver ha otroligt bra kontakt med din hund och att din hund känner att den kan lita på dig ( att ligga på sida el rygg visar undergivenhet.) Jag har precis börjat lära wilda detta och det går bra, började med att lägga henne tätt intill mitt vänster men och klappa henne lugnt och sansat, sedan la jag handen på hunden vänstra magsida, tryckte lite lätt och flyttade mig åt höger så fort hon låg på sidan berömer jag henne, börja inte med att locka hunden med något gott godis utan du vill ha en lugn hund vid din sida, inte något upphetsat för då funkar inte övningen. Börja med detta, jag började i förrgår och wilda kan redan rulla runt, jättebra början:) Hoppas det funkar.

Börja gärna såhär så det inte blir något obehag för hunden.

Annette
0

Linus lärde sig spela död på någon dag :) Han kunde rulla runt sedan tidigare. Igår började vi med att backa och även det går jättebra, han gillar att lära sig nya saker.