Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 3043 ggr
Jackie 2012
4

Vad valpkurser borde lära ut...

Nyligen gått valpkurs med "mjuk" inlärning.

Känner att den kursen jag gick på saknade viktiga moment. När man först ska skaffar valp och är som jag oerfaren hundägare men erfaren av att resta och umgås med mina föräldrar och syskons jyckar, så blir man uppmärksam på mycket.

Beroende på om du bor i stad eller på landet eller i något trevligt bostadområde så har du olika erfarenheter.

Jag bor mitt i centrum, gå en löningshelg mitt i stan med en valp är för min del vardagen. Jag får söka platser som är bättre anpassade för att valpen ska få sniffa runt. Men tyvärr när man som jag bor inne  stan så är de några saker du ska (försöka) lära hunden direkt, något som vissa valpkurser inte tar upp.

1) få valp att inte äta grus eller annat på mark (otroligt vad giftigheter som finns i stan, fyverkerirester, glas, häftstift, fimpar, snusprillor, plast och annat)

2) lära valp att ligga på sidan lika mycket som att sitt och ligg (bra när man ska göra en undersökning av valp eller bara att ha det lättare då man måste klippa klor och dylikt)

3) information om skadliga saker /skador som valpen kan få i sig / få (på min valpkurs delar man ut köttbullar med lök i utan att informera om biverkningarna de kan få i överkonsumtion eller långa loppet. Många saker är giftiga så som vindruver mm, motioneringstips för undvika skador på hunden)

4) information om koppel och skötsel av valp (jag har haft koppel som gått sönder mitt i stan, klor /trampdynor och pälsvård måste göras utan besvär för valpen, bra redsakap kommer man långt med)

5) lärdom om munhygien samt hur valpen ska kunna gapa (när tandbytet kommer mellan 3-5 månader så om valpen är känslig så kommer man inte åt att titta den i munnen, något som är nödvändigt)

6) hur viktigt det är för vi som är hundägare att söka information som berör vår hund, vårt ansvar, vi bär inte bara ansvar mot vår hund utan även omvärlden, plocka upp bajs och ha koppel på vår hund fram tills dess vi är säkra på att de inte springer fram till allt och alla.

Jag är verkligen glad att när jag valde att skaffa valp så gjorde jag det för att jag visste att jag kunde rådfråga familj, söka information och att jag i de flesta fall aldrig beskylla valpen för hennes fel då de med 100% säkerhet beror på att jag gjort ett dåligt val i uppfostran. Alla kan göra ett fel men det är aldrig för sent att rätta till även om de tar mer energi och tålamod än att göra rätt från början. Alla har åsikter om uppfostran vad som är rätt och fel och vilken inlärningsmetod som är rätt. Försök hitta den rätta stigen i skogen!

JackieOskyldig

LinaK
0

Håller med dig, det är många viktiga bitar du tar upp där.

Har gått valpkurs med min bichon havanais (han är över 4 år nu så det är ett tag sedan) men den kursen var inte mycket att hurra över.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Josse5233
0

Har aldrig gått på kurs med min vovve men det är viktiga saker som du tar upp där.

Ha en trevlig dag! 

Elcyion
0

Samtidigt, vad är kursens ansvar? Det du tar upp är viktiga bitar att kunna, men för mig är en valpkurs HUR du börjar träna in vardagslydnad samt social träning.

Att tex plocka upp efter sin hund ingår för mig i den information som ska finnas innan valpen införskaffas. Alla bitarna som du tar upp skulle jag snarare klassa som en hundägarkurs och inte valpkurs (pga ovan nämnda anledning).

Medarbetare på jack russel terrier

tnoet
1

Jag håller med #3. Det "valpkurserna" (jag tror inte ens de flesta brukshundsklubbar kallar dem så längre, det brukar heta allmänlydnad nu) egentligen går ut på är att ge dig en grund för resterande kurser de kan erbjuda. Du lär dig alltså moment som är viktiga att hunden kan om du till exempel vill fortsätta med rally, agility eller lydnad. Sen säger det ju sig självt att inkallning och kommandon som "stanna kvar" är viktiga verktyg att ha i vardagen med!

Det är JÄTTEBRA att gå kurser med sin hund och jag tycker verkligen alla borde göra det. Men man ska inte lägga för stort ansvar på klubben. De har ju sin inriktning (främst tävlan?) och huvudsyftet är inte att utbilda nyblivna hundägare. 

Tycker dock att det TS skriver är mycket viktiga saker, som man som nybliven hundägare borde få lära sig. Delvis tycker jag nog att det är uppfödarens ansvar att berätta för oerfarna hundägare hur rasen är och vad man ska tänka på (min uppfödare skickar med en pärm tjock som en lagbok där alla möjliga tänkbara problem tas upp blandat med tips om inlärning och dylikt). Och delvis tycker jag att det är hundägarens eget ansvar att läsa på..

Men hur ska man som nybliven hundägare veta vad man ska lära sig och inte? Kanske borde det införas någon typ av enkel licens för att få äga hund, där man går igenom dessa grejor? Kanske lite väl kontroversiellt, men det hade nog kunnat spara mycket lidande för hundar som hamnar hos personer som verkligen inte borde ha djur..

tnoet
0

Tror förresten att SKK brukar ha informationskvällar för nyblivna hundägare lite titt som tätt! Vet dock inte vad de tar upp på dessa möten..

Eskimonica
1

Jag tycker absolut att en valpkurs ska ta upp "basic" saker men o andra sidan har man ett eget ansvar då man skaffar hund, tex att ta reda på vilka lagar som gäller för hundar, skötsel av min ras päls, skötsel av en valp, vad som är giftigt etc etc. Man kan ju inte skylla på att man inte vet för att valpkursen tog upp det. Eftersom det finns hundratals olika raser är ju skötsel en fråga som är väldigt svår att ge några råd i, en pudels päls sköts ju inte alls på samma sätt som mina raggiga JRT´s! Sen tycker jag absolut att man på kurs kan träna tandvisning och liknande men till syvende och sist är det mitt eget ansvar att ta reda på fakta!

www.myrvangs.se

Jackie 2012
0

visst finns de mycket som hundköparen ska ta reda på innan köpet, men för att fånga upp fler (hundägare) så tycker jag att valpkurser ska ta upp det också, det som egentlgen är självklart ( vissa behöver höra det från "lärare" för att kunna ta informationen till sig.. vi ser väll alla att på gator och parker så är det många som fortfarande inte förstår sitt ansvar)

JackieOskyldig

Elcyion
0

Men vems ansvar är det?

Medarbetare på jack russel terrier

Jackie 2012
0

jag skulle säga att det tillhör god uppfostran att behandla andra så som man själv vill bli behandlad å det inkluderar att göra själv så som man vill att andra ska göra. Efter många år jobberfarenhet så har jag märkt att människor behöver höra från högre orter att saker ska göras som egentligen är självklara, mycket pga dagens samhälle har glömt bort att vara stolta att vi har som privilegium att skaffa ex hund mm och ta vara på det genom att tillämpa god uppfostran.

Inget är självklart, allt ska behandlas med respekt och ära. Livet är en gåva man ska vara stolt över.

JackieOskyldig