Passar rasen mig?
Hej! Jag har länge velat ha en JRT i mitt liv. Enda sen jag var 8år har jag velat det. Nu ska drömmen äntligen få gå i uppfyllelse efter ett samtal med mina föräldrar. Dealen är att jag sparar ihop själv, då går dom med på det (lite ansvar tänk må jag tro ;)). Min schäfer uppfyller inte mina krav och drömmar hos en hund. Hon är mitt allt, min bebis, min skugga men hon orkar inte träna flera timmar i streck ned lite pauser, hon tycker inte spår är kul, inte heller agility. Lydnad och freestyle på amatör nivå fungerar men inte mer. Hon tycker inte det är kul, helt enkelt. Jag vill ha är all round hund som orkar min hunds och mina promenader (alltid minst en mil upp till två när vi promenerar!). En hund med mycket fart, lättlärd med en hel del vilja, en trygg hund och väldigt energiskt som ska orka med att träna mycket för att i framtiden tävla. Spår på låg nivå och så freestyle, agility och lydnad är något jag vill satsa helhjärtat på. Sen ska hunden ha lite vilodagar och klara av det. JRT tilltalar mig på alla möjliga sätt, men passar denna ras mig? Jag kommer köpa en omplacering av vuxenhund/unghund, valp har jag inte tid med i dagens läge. Samt för att jag vill sätta igång direkt efter vi lärt känna varandra :) Hoppas det inte blev allt för rörigt nu! Posta en bild på din hund också, så blir jag glad! ;)

Hade inte du en amstaff valp också?
Vad har det med det här att göra? Nej, det var min morbrors hund som jag skulle passa och OM allt gick som det skulle, skulle jag ta över denne. Men eftersom han inte klarade av att vara ensam hemma så fick han flytta tillbaka. Tack för svar….

Oj, var det en öm tå jag trampade på så ber jag om ursäkt. Anledningen till frågan var för att jag ser ett litet problem med två stora rejäla hundar tillsammans med en så pass liten hund som JR faktiskt är. Jag har själv en stor och en liten och man får verkligen hålla koll så inte en stor springer över en liten vid lek osv.
Japp, det var en väldigt öm tå du trampade på där. Hade jag haft honom kvar hade jag faktiskt skjutit upp planerna om en JRT. Men jag förstår din tanke :)
Min jrt är supergo på alla sätt och vis. Bra på- och avknapp, kan gå lös "överallt", miljöstark och språksäker gentemot andra hundar. I träningen hänger det dock mycket på mig, en terrier jobbar för belöningarna och inte för sin förare på samma sätt som mer föriga hundar kan göra (t.ex. schäfer och andra bruksraser). Därför gäller det att från att hunden är liten jobba upp en bred belöningsbas. Min hund jobbar på fint och tar belöningarna bra i de situationer där jag är lugn. Men i situationer där det finns mer störningar har han svårt att ta leksaksbelöningar, så där får vi arbeta med kyckling till en början. Men det är egentligen inget problem om man är noggrannare att belöningsträna från början och ska inte vara ett problem för rasen.
Jag tycker att rasen verkar passa dig. Det är en rolig träningskompis och de har en aldrig sinande energi. Min promenerar minst 3 timmar per dag och skulle gärna göra det dubbla. Spårar gör han fint och noggrant (även om matte sällan tar sig för att lägga spår). Vi började träna tävlingslydnad och gick kurs där Ture skötte sig utmärkt, men sedan falnade mitt intresse och nu tränar vi agility för att förhoppningsvis debutera i sommar.
Kan nämna att min är en snart två år gammal kastrerad hane. Jag skulle rekommendera dig att ta en valp så att du kan forma den själv. Att köpa en jrt som omplacering för att ha som tränings/tävlingshund skulle jag inte föreslå. De blir mycket vad man gör dem till och en terrier kan vara tufft att ha även om man har den sedan valp! :)
#3 Tycker snarare att JRTs går bättre ihop med stora rejäla hundar än små nätta, då en russell faktiskt är en liten MEN rejäl och musklig hund.
Kan bara tala utifrån mina egna erfarenheter, men min russell leker i alla fall helst och bäst med stora hundar (helst boxrar, staffar och labbar). Hon har aldrig blivit skadad eller tyckt att leken blivit för hård, snarare tvärtom.
Tycker nog det är jobbigare om hon ska leka med små och nätta raser, för då måste jag hålla koll och bromsa min galna terrier för den andra hundens skull. 😛
Jag har haft labradorkorsnig som blev "nerbrottad" av Jack Russel! Jag håller med #6 om att JRT leker bättre med större. Ja till ock med hästar. :-)
Jag har en valp, jack russel…. Hon är snart 6 månader å jag kan nte längta förrän hon är stor för att klara långa prommenader 1-2mil, vi går promenader, igår orkade hon 7km innan hon markerade att hon var trött. Hon är även nu i pubertetsstadet, runt 2 år så har du den "slutliga" hunden som är mycket beronde på vad förra ägaren uppfostrat den till. Så att skaffa en fullvuxen är en bra idee, dock så vad jag hört, va nogrann när du gör valet! Många som säljer vuxen hundar så har de skapat egenskaper i hunden man inte kanske vill ha, ex rädda, nervösa, skälliga, klarar inte vara ensam mm egenskaper som sitter i efter understimulering och brist på tålamod för rasen. Tror de bästa att gå tillväga att söka på seriösa hunduppfödares hemsidor, ibland har de hundar de vill omplacera och då har du mer möjlighet att se vad du får på köpet.
Jack russel är en lättlärd hund som lär sig både fel och rätt snabbt. Krävs hårt arbete, men jag tror att de belönar sig i slutändan!!!!
Jackie
Jag har två jack russell. Dom är verkligen varandras motsatser så jag gissar att dom flesta andra i rasen är lite mitt emellan 😉
Min äldsta är extremt intensiv, spårar och jagar jämt och kan aldrig vara lös, har problem med rädslor vilket leder till aggresivitet mot andra hundar och är en riktigt tuff hund att leva med. Men han är också oerhört följsam här hemma, ´tålmodig mot barnen och en riktig kelgris som alltid vill upp i famnen. Han har enormt mycket motor och skulle lätt kunna träna flera timmar i sträck utan minsta godbit eller leksak. Bara att få träna är belöning nog! Tyvärr leder hans stora arbetslust till att han lätt stressar upp sig och dessutom skäller enormt (vilket inte funkar alls i tex freestyle). Så nu jobbar jag på att få ner hans aktivitetsnivå lite till en mer hanterbar och förhoppningsvis tystare nivå 🥵
Min yngre är väldigt enkel. Går lös och har aldrig stuckit. Umgås med utan problem med både hanar och tikar. Är oerhört lättlärd och gillar att jobba men har inte alls samma inbyggda motor så med honom har jag verkligen tränat sen han var liten valp på att det är jätteroligt att samarbeta med matte!
Han tävlar freestyle och har genom 6 raka segrar gått från debut till högsta klassen sen i november. Och snart får vi debutera i agility vilket jag tror också kommer gå riktigt bra förutom att han "bara" är 30 cm hög och nog kommer få svårt att konkurrera med alla högbenta 34.99 cm sheltisar. Men han är väldigt säker och har ett bra driv!
Dessutom är han helt tyst i all form av träning och har en tydligt av- och påknapp.
Så ska man ha en jack russell till seriös träning/tävling gäller det att vara noga med vilka linjer hunden han bakom sig och ska man dessutom ta en omplacering gäller det ju att den förra ägaren verkligen har lagt grunden rätt. Personligen vill jag kunna forma fram inte bara ATT hundarna ska arbeta utan även HUR (tex tyst, våga ta initiativ, fokuserat osv)
Där håller jag helt med #9. Jag har en omplacering med en hel del rädslor (som jag visste om när jag tog honom). Han tycker om att jobba, men vi har fått jobba ganska mycket på att våga ta initiativ. Efter ca. 1½ år, har den operanta inlärningen börjat ta form. Från början var det inte möjligt. Han hade ingen beteende repertoar, och var alldeles för "rädd" för att göra fel.
Medarbetare på jack russel terrier
Tack för alla era svar! :)
Om du bor i Sthlm kan du komma till kungsträdgården på lördag, jag står med jack russell-klubben på SKK´s hundägardag! Så kan du få prata med oss och träffa våra odjur🙂
www.myrvangs.se
jag undrar också om jack russell är en bra hund. så passar på att fråga med.
är det en bra hund för tonåringar? jag vill ha en hund som är mysig, aktiv, men ändå kunna koppla av, kunna vara med andra hundar, inte så jätte stark, så den är nära att dra omkull mig, lyssnar ordentligt, lättlärd, gillar att leka och busa, lyssnar direkt när man säger nej.
jag vet att mina 'krav' är nåt man måste lära hunden, men är dom lätta att få såhär? annars, finns det någon annan hundras som passar bättre?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

#13. Terriers har mycket egen vilja. Jag tycker inte det låter som det är den ultimata rasen för dig.
jo, egen vilja vet jag att den är stark på terriers, så det har jag räknat med, men är det lätt att få dom lydiga? kanske inte lyssnar exakt varje gång man kallar på den eller be den göra ett kommando. men kanske lite bättre än de hundar jag haft… golden retriever och labbe har jag haft många av, men dom har varit rätt lydiga, förutom den äldsta, som dog sist, den lyssnade bara på min pappa… men den var gammal med.
pudel har jag hos min mamma, den är inte direkt nåt jag skulle vilja ha, eller, den jag har, den har valt min plastpappa och min mamma -mest min mamma- till den han alltid(nästan) lyssnar på, även om han blir så pipig och fjantig när mamma ber han göra nåt… om man leker aport, och kör med en av hans egna leksaker, då hämtar han den, men kommer ej tillbaka, utan springer runt och leker med den. det är ju i för sig hans leksak, men är det mammas aport som man kastar med, då lämnar han den INTE till mig, utan mamma, om hon inte är ute, så springer han till dörren med aporten…
är jack russel så med?
jag bryr mig inte riktigt om hur hundar är, jo, det gör jag, men jag gillar alla egenskaper och utseenden på nåt sätt… så jag kan nöja mig med en hund som inte är som jag vill, men arbets villig, lättlärd och aktiv. det är de jag är ute efter mest hos en hund. även att den är en god familjehund och gillar barn med förstås.
Jag tror du egentligen vill ha något annat än terrier. Jag skulle titta närmare på sheltie (Shetland sheepdog). Mycket mer förarvek, hyfsat lätta att ha lösa (då de har vallhundsmentalitet och väldigt förarveka). Lättlärda, tycker om att vara med flocken, lagom stora (runt 32-38 cm och 5-7 kg). Hyfsat lätt pälsvård (en genomborstning/vecka brukar räcka).
ja, det låter som nåt. bara pappa går med på det. han tycker nästan all päls är jobbig bara den är lite lång
Beroende på hur pass intresserad av mental aktivering kanske Lancashire heeler är intressant för dig. http://drakera.se/heeler.htm
mm, naa, det är någ inget pappa går med på. han är lite för kräsen vid hundar, även om det är fina hundar… vi får se vad han säger
Nu har du fått väldigt bra svar på dina funderingar men ville bara bryta in om det häe med stora och små hundar. Man kan vist ha stora och små hundar. Jrt r särskilt bra med stora hundar men även andra. En kompis har en irländsk varghund a80kg och en en shitzu på -10kg och dom är själva ute jämt utan problem så man ska inte vara rädd för stl skillnad! :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus