Tumör eller vad?
Min gamla hund har nyligen fått två tänder utdragna, den senaste för ca 1 vecka sedan. Idag upptäckte vi att hon har en stor knöl under hakan. Den ömmar inte och hon har inte feber, vilket borde utesluta en böld. Och då tänker jag ju genast på en tumör. Nån som har idéer om vad det kan vara?
(Ja, jag SKA kontakta veterinären om den inte försvinner).
Min gamla hund hade en tumör som växte under tänderna. Veterinärerna kollade inte upp ordentligt utan sa att det var tandsten och inflammationer i tandköttet… vilket resulterade i att vi återupprepade gånger åkte till vet för att laga något "som inte var trasigt".. Min hund blev ju aldrig bättre, trots alla ingrepp, och till slut kollade vet efter ordentligt och upptäckte att det var en tumör som nu hunnit sprida sig för mycket för att åtgärda…
Gamla hundar får knölar. Ofta godartade, men ibland vill det sig illa! Hade jag varit du hade jag åkt in så fort jag bara kunnat och tagit en biopsi från start, så man har en chans att fixa det och inte låta det gå så långt som för min stackars vovve som fick lida i flera månader och sen somna in.. :(
Håller tummarna för din vovve!
Sådär, jag har nyss varit hos veterinären med hunden, de gjorde en biopsi och i eftermiddag får jag höra vad det är.
Vilken olidlig väntan… till sist fick jag i alla fall reda på att det fanns inflammatoriska celler i knölen, och att den uppkommit som en reaktion på tandutdragningen. Den kommer förhoppningsvis att försvinna av sig själv.
Det var ju skönt att höra, vi får ha kvar henne ett tag till : )
Gud va skönt att höra! :)
Vad härligt att höra att du fick positiva nyheter 👍
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vad skönt!
Medarbetare på jack russel terrier
Aldrig får man vara glad… knölen försvann inte av sig själv. Tvärtom, den blev riktigt stor och sprack en dag. Nu rinner det var ur den. Veterinären satte in en antibiotikakur. Frågan är ju varför det blev såhär, har hon kanske nån infektionshärd i skelettdelarna? Hoppas att det blir bättre nu med antibiotikan.
Min förra hund hade många såna godartade knölar på sig från tolv års ålder ungefär. Vissa sprack och vätskade, andra fylldes (antar jag) med vätska som sedan gick ner igen. Det berodde lite på var dem satt.. Vi försökte operera bort dem, men de kom alltid tillbaka. Till slut fick vi bränna bort den knölen som konstant sprack, och efter det försvann besvären på just det området. Veterinärens förklaring var att äldre individer utvecklar såna här knölar, oftast är det godartade fettknölar som man inte behöver åtgärda.
Nu vet jag inte alls hur din hunds tänder ser ut, men om du som människa har hål i en tand kan det bildas en varböld under tanden (vid käkbenet). Det kan inte vara något sådant som spökar även om hon inte hade feber, alt. att det blev någon infektion när tänderna drogs (beroende på var knölen/bölden sitter)?
#9: Veterinären visade mig en röntgenbild där man såg början till rotspetsabscesser, det var därför tänderna togs bort. Jag tror det här med knölen är en komplikation till följd av tandoperationerna. Jag har hämtat ut antibiotikan idag och nu får hon det i en vecka.
Usch ja inget kul :( tur att det inte var cancer iaf.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Skönt att det inte var en tumör, hoppas att det läker som det skall. Lycka till.
Ja, det ser ut att läka fint nu. Tycker bara att den där veterinären satte en konstig diagnos, jag tvivlade redan när jag var där på att knölen skulle försvinna av sig själv, men man kan ju inte annat än tro på vad veterinären med sin långa utbildning säger.
#13 håller med dig, man tycker att man skall kunna lita på en fackman, men ibland undrar man faktiskt.
#13 Jag är alltid kritisk och ställer 1000 frågor ;) Tyvärr svårare när de kör mer och mer kör någon form av löpande band och djuren ska lämnas in på morgonen och hämtas på eftermiddagen.