Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 3160 ggr
[Majbot]
0

Jack Russell hanvalp + Coton de Tulear hane?

Hejsan!

Jag kommer till sommaren få hem en jack russell valp och allt är i princip ordnat (Familj är medvetna om det, har sparat pengar osv) och det enda som återstår är att köpa in bur osv. 

Men min fråga gäller ifall det skulle vara rimligt att kastrera jack russelln så fort han blir könsmogen för att förhindra bråk mellan honom och familjens coton? Coton de Tulear hanen är lugn och är otroligt snäll mot allt och alla. Men jag har funderat på om jag borde räkna med att kastrera min valp ändå, eller det är olika från fall till fall? Huruvida två hanar kan passa ihopa?

Jag förstår att det kan uppstå problem om en löpande tik kommer med i bilden men det räknar jag redan med. Då får man ju helt enkelt skilja dem.

Men vad tycker ni?

Annette
0

Sätt dig noga in i alla de negativa effekter en kastrering kan innebära innan du gör något oåterkalleligt.

En seriös veterinär förordar alltid att prova en kemisk kastrering först.

Jag har varit på en föreläsning om kastreringens för- och nackdelar och de biverkningar som kan uppstå gör att jag aldrig kommer att kastrera vår hanhund.

em.nord
0

Mmm svårt det där. han kan ju bli uppkäftig som tonåring och så kastrerar man honom för något som kan gå över. så är du osäker som du verkar borde du testa spruta eller chip först så fort han bli könsmogen. sen om det inte fungerar kastrera. kan ju tillägga att bägge mina killar är kastrerade men testade kemisk först utan resultat, Teddy och en annan hund i familjen slogs nästan till döds. :( kan ju meddela att dom hatade varandra även efter. Zac och Teddy har alltid fungerat så behöver inte alltid ha med kastrering att göra :) sen har jag hört att om flera hundar bor ihop eller och en är kastrerad och en okastrerad så smittar den kastrerade av sig på den okastrerade. vet ej om detta är sant dock :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Elcyion
0

Räkna inte med att du måste kastrera. Många gånger fungerar två hanar alldeles utmärkt ihop. Det kan dock bli problem om de ligger varandra väldigt nära i ålder.

Det svåra med en kastrering är att du aldrig vet om det är hormoner eller inte som framkallar ett visst beteende. Därför rekommenderar jag alltid kemisk först.

Nu är min hane kastrerad och han kastrerades inför omplaceringen till mig. Det av två skäl. Det ena var att han var handhundsilsk och hormonstyrd (vilket förbättrades av en kastrering). Det andra är att han aldrig på några som helst villkor ska gå i avel. Av rena bekvämlighetsskäl tycker jag att det är skönt med kastrerade individer. Inga löp, minimalt med ändrade beteenden (hos löptikar alt. av löptikar), ingen risk för vissa sjukdomar osv.

Men vad du väljer, är helt upp till dig.

Medarbetare på jack russel terrier

Annette
0

#3. Även förhöjd risk för vissa sjukdomar och andra hälsoproblem, såväl fysiska som psykiska.

Elcyion
0

#4 Vilka fysiska sjukdomar/andra hälsoproblem är risken större för att få hos en kastrerad hund?

[Majbot]
0

#3, Den äldre hunden fyller 9 i år så han är inte direkt ung. Det som jag är rädd för är att han ska bli helt okontrollerbar när en löptik dyker upp. Vår coton blir helt till sig så fort han får nos på en löptik och det är precis som om han stänger av hörseln osv. Han är dessutom väldigt kaxig mot andra hanhundar(som vi möter när vi är ute och går med honom) vilket jag hoppas innerligt att jag kan lyckas träna russeln till att inte vara. Jag vill gärna att han ska ha fokus på mig som förare än på allt annat :o Dock är Coton hanen lugn och jättesnäll med hanhundar han mött och blivit 'vän' med :p

#4 Är också lite nyfiken på nackdelarna med kastrering? Vet bara om att fördelarna är minskad risk för prostataproblem och en mindre stressad hund i övrigt…?

Elcyion
0

#6 Hur pass jobbig din valp kommer att bli runt om tex löptikar, beror på hur pass hormonstyrd han är. Det låter som att er Cotton kan ha ganska mycket hormoner i kroppen.

En av nackdelarna jag kan komma på, är att de ofta får lägre ämnesomsättning (lätt blir tjocka), men för det första går det att reglera med mängden mat/godis + att jrt´s är så pass aktiva att de inte smäller upp på en gång (lättare att hitta rätt giva).

Min kastrerade hane väger strax under 7 kg, och han äter nästan 300g mat/dag och fyllde 7 år i maj. Han har varit kastrerad i ca. 1½ år nu. Nu gör jag iof egen mat, men tidigare ägare gav honom bl.a doggy och då fick han 2-3dl/måltid. Då tyckte jag ändå att han låg i underkant på vikten, och sjukgymnasten vi träffade sa att han var helt perfekt i hullet (efter att jag fick upp honom ca. 1 kg).

[Empisen]
0

Jag har aldrig varit med om, eller läst om en hanhund som fått biverkningar efter en kastrering.. 

Jag tycker att ska man inte ställa ut eller avla på sin hanhund så kastrerar man. Du tjänar på det i längden.
Men det är vad jag tycker..

tezzla
0

Jag har 2 hanar av jrt, en som blir 4 år i juli och en som fyller 1 år nu 20 maj. det har funkat bra, trots höglöpande tik hemma. vi får se när dom blir 3, får hem en hanvalp nu i höst, då kanske jag får passa så dom inte blir 2 mot 1. jag har varit där och sagt åt den yngre när han gått över styr med dom andra två, när han inte lyssnat. alla 3 funkar jätte bra ihop

Elcyion
1

#8 Kom ihåg en diskussion som jag läste på ett annat forum. Dels menar många på att hanarna blir personlighetsförändrade. Om/hur mycket beror på hormon-styrda de är.

Andra sa något om att de blir som "det" av andra hundar.

En bekants tik har/haft massor av problem med rädslor, men de märkte en stor skillnad efter varje löp.

Annette
0

Jag var på en föreläsning där det deltog en veterinär och en hundpsykolog. Båda menade på att allt för många hanhundar kastreras pga problembeteende och de försvinner inte av en kastration.

De fysiska effekter som finns är:

• Inkontinens (20-75% inom 3 år)
  • Pälsen växer eftersom de tappar täckhåren medan underullen utvecklas. Vi fick se före´och efterbilder på en Golden som efter kastrering såg ut som en Pyreneér.
  • Fetma pga ökad aptit och minskad änmesomsättning. Kastrering fördubblar risken för övervikt.
  • Tumörer i urinblåsan
  • Även ben- och prostatatumörer ökar efter kastration

Psykiska effekter som kan uppstå:

• Resursaggression kan öka
  • Redan ängsliga hundar blir ännu ängsligare eftersom testosteronet försvinner = kan leda till aggression
  • Ranglåga hundar blir ännu räddare som också kan visa sig i aggression mot andra hundar. Detta visar sig särskilt vid tidig kastrering.
  • Hunden blir en "det" för andra hundar vilket gör det svårare att avläsa hunden.

Det finns inga enkla rutinoperationer, kastration medför alltid en risk eftersom den skall utföras under djup narkos om den görs på rätt sätt.
En seriös veterinär föreslår alltid att prova en kemisk kastrering först.

Tänk på att veterinärer tjänar pengar på att kastrera och det finns de som är mindre seriösa och kastrerar utan att utreda varför. Välj därför en seriös veterinär som ser till hundens bäste istället för den egna plånboken.

[Majbot]
0

vad jag tänkte var isåfall att kastrera honom när han når 6 månaders ålder ungefär. Hade då kanske varit bättre att se hur han är som hund och isåfall då överväga kastrering? 

Har inte tänkt avla eller ställa ut honom.. Kanske någon klubbtävling i agility men inget annat, därför tänkte jag kastrera honom från första början.

Annette
0

#12. Långt ifrån alla hanhundar behöver kastreras. Det har tyvärr blivit en modegrej.

[Majbot]
0

#13 Nu blev jag osäker. Känner att jag får nog läsa på mycket mer än vad jag redan har gjort

Elcyion
0

#13 Jag kan se stora fördelar med en kastration. Ta min hane tex. Han ska absolut inte på några som helst villkor gå i avel. Genom en kastration kan det aldrig ske.

Sen undrar jag hur vanliga de problem du räknar upp är, jämfört med de problem som kan komma om du inte kastrerar. Med tanke på att många försäkringsbolag ger 5-10% rabatt på årspremien om tiken är kastrerad, och Sveland ger 5% till både kastrerade hanar och tikar. Försäkringsbolag är vinstdrivande företag. Jag har svårt att att de skulle ge rabatten om det (fysiskt) skulle ge större problem efter kastreringen än före. http://www.agria.se/hund/artikel/kastrera-din-hund

Sen köper jag att folk kastrerar av fel anledning. Hunden är jobbig och per automatik ska alla problem lösas genom en kastrering, istället för att först och främst titta över hundens vardag.

Jag är för att reglera marknaden av oseriös avel. På hundar med mentala fel, ingen korrekt hälsoundersökning för rasbundna problem osv. Frågan är då om en sterilisering (klippa sädesledaren är att föredra)?

Annette
0

#15. Eftersom kastration inte täcks av försäkringsbolag om de inte sker av medicinska skäl tvivlar jag på att man gör någon vinst genom att kastrera sin hund och därmed få så lite i sänkt premie.

En hund vars årspremie är 3000: ger vid 10% rabatt 300:- i minskad premie/år. Det tar många år innan man "betalt" kastreringen, hunden har kanske till och med dött av ålderdom.

Låt ej er luras av vare sig försäkringsbolag eller mindre seriösa veterinärer! Som djurägare måste man vara kritisk, alla vill de tjäna pengar på oss.

Elcyion
0

#16 Den officiella anledningen är att tex livmoderinflammation är så pass vanligt att de vill att du ska kastrera. Jag har svårt att se att de skulle ljuga om det.

Annette
0

#17. Jag har svårt att tro att en kastration i förebyggande syfte täcks av försäkringen. Alltså får du betala den själv = försäkringsbolaget har tjänat pengar.

Har en bekant som fick betala 8000:- ur egen ficka för ovanstående ingrepp eftersom det inte gjordes av medicinska skäl.