Träna upp uthållighet?
Någon som har bra tips på hur man tränar upp koncentrationsförmågan hos en otålig JRT?
Min lilla tjej tycker ju allt är roligt.. i typ en minut! Sen måste belöningen varieras eller så får vi träna på något annat moment. Tänkte att hon skulle bli mer fokuserad med åldern, men nu har jag nog insett att detta måste tränas upp.
Men hur gör man? Tips?
Bra inlägg. jag har tyvärr inga tips. Teddy har alltid varit väldigt fokuserad just när jag tränar med honom… har du provat korta arbetspass fast mer intensiva? Jrt ska ju tycka det är kul att jobba :) Klicker kanske? något nytt liksom :) och godis ;) det är bara funderingar :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Hon älskar klickerträning och vi kör en del pass om dagen. Kanske 3-4 minuter per pass. Men nu har vi ju kommit upp till den nivån att hon måste kunna fokusera längre, tex vid fotgående/platsläggning osv. Och hon tycker det är så tråkigt! Därför vet jag inte hur jag ska göra.
Hennes motivation är det inget fel på, det är bara som att hon inte klarar av att hålla koncentrationen (eller att hon är så bortskämd med att jag byter grej/belöning så fort hon tröttnar..). Vet inte hur jag ska komma runt det här problemet. Frustrerande är det i alla fall! :P
uscha de e inget kul :/
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus