Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettbeteende
Läst 2135 ggr
WilleBus
0

Normalt eller inte?

Hej.Mitt första inlägg här. Har precis blivit med Jack Russelvalp (Wille). Han är 14 veckor nu och vi fick honom då han var 8 veckor. En härlig liten kille förutom att han bits mest hela tiden! Det förtar lite av glädjen. Han biter inte mig i samma utsträckning som barnen. Har tre barn i åldrar 11-13 år. Han fullkomligt hänger i deras kläder, har redan gjort sönder mängder av byxor med sina sylvassa tänder. Trodde det skull bli bättre efter ett tag, men det har snarare eskalerat då han nu klämmer till så att det kan göra riktigt ont. Blir värre då han är trött, men pågår hela tiden. När man vill gossa med honom så slutar det alltid med att man sitter där med ömmande händer och myset uteblir. Min fråga - är detta normalt och hur länge kommer det att fortgå? I min värld är det INTE normalt, och vi står ganska maktlösa inför problemet. Aj! och Fy! och NEJ! är de vanligaste orden hemma nu. Har börjat på valpkurs, och där sköter han sig riktig bra, trots att han är yngst i gruppen. En annan sak är att han så gott som varje kväll får ett ryck där han springer runt som en galning i huset. Jag brukarlåta det pågå nån minut sen fångar jag in honom och försöker lugna ner honom. Och….. då bits han igen…….. Tacksam för råd. Hur har era hundar varit och hur får man bukt med problemet? Misströstar jag för tidigt?

Ketang
0

Har ni tränat in orden Nej och fy ordentligt så han VET vad dom betyder? Många valpägare säger det av bara farten och tror att valpen ska förstå vad man menar med det gör den ju givetvis inte.

Film

Ketang
0

Jag hittade denna också. Valptips

tnoet
1

Alla mina hundar har varit likadana i valpålder, och det har gått över med tiden! Men jag har gjort som så att varje gång valpen biter kvider jag till, låtsas få jätteont och sen går jag iväg och ignorerar valpen en stund. Det har lyckats lindra problemen för min del i alla fall, men det beror ju helt på individer. Det verkar som att du har en pigg liten rackare! 🙂

Det här med att han får tokryck och kutar runt i huset verkar vara vanligt hos JRTs, speciellt efter promenader. Är det något speciellt som händer innan han börjar springa runt? Försök aktivera honom mera mentalt, om han är matglad kan du tex gömma kvällsmaten på olika ställen i ett rum och låta honom söka efter den.

em.nord
1

Att bita, eller rättare sagt leka, som det handlar om i hans värld, har jag aldrig godkänt hos mina valpar. har han ngn leksak? sån tygknut är bra att bita i. låter som han vill få igång dina pojkar och busa. lite väl hårdhänt bara ;) men en sån tygknut har jag till min med ett handtag i andra änden då många jrt gillar dragkamp, det viktigaste är bara att han ska lyssna på "släpp" för alla jrt blir förr eller senare i leken alldeles för uppspelta. Du kan inte bara säga fy till att bita utan ge honom ett alt till lek som :) Tokrycken är bara att vänja sig vid ;) får min lite då och då. Prova att ge honom hjärngympa innan han brukar få dessa ryck. Motionera honom trött är svårt på valp men lek och hjärngympa i massor låter det som att han vill ha :) och han låter inte onormal ;) :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

WilleBus
0

Han har både leksaker och ben, och dessa leker han med - också! Vi tränar nej och fy, och visst vet han vad det betyder. Han bara struntar i det….. Idag har varit en riktigt, riktigt bra dag, och efter en del aktiviteter där vi har tränat/aktiverat plus en sen kvällspromenad i skogen, sover han nu sött i soffan vid mina fötter. SÅ vill jag ha det! Då är han världens underbaraste! Jag accepterar inte heller bitandet, därav min frustration ch behov av era råd. Det blir säkert bättre med tiden. Vi ger oss inte. Fortsätt gärna skriva!

WilleBus
0

PS. Skönt att höra att han verkar "normal" 🙂 Det är sånt jag behöver höra DS

hekamar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även jag känner väl igen detta! Min JRT Lizzy blir snart två år, och hon var likadan. Bet ofta, hängde i byxbenen osv. Men det gick över. När vi hade gått valpkurs körde vi samma metod som beskrivs i länken Valptips här ovanför. Det hjälpte, och om hon inte slutade direkt gick vi iväg och ignorerade henne en stund.

Hon fick också kvällsryck ibland, och det har jag hört från flera andra hundägare att valpar av andra raser också får. Så det är helt normalt! Aktivering samt ibland lite hjälp att varva ner är nog bra.

Valptiden var verkligen en blandning av gullighet, roliga stunder - och ibland en känsla av "vad tusan ska man ta sig till?!"!

Jackie 2012
0

min tös har också tokrusen ibland…. spelar ingen roll vad vi gör, hur vill bara visa känslor, vi skrattar mest åt det!

bitande har inte vart så mycket som ett envist slikande… vi har bara lärt oss om de är mycket negativt som hon gör så när hon gör nåt posetivt så berömmer vi henne mer så att de alltid ska bli mer posetiv feedbak än negativ varje dag, men ibland får man kämpa för att hitta de posetiva på de jobbiga dagarna.

JackieOskyldig

SmileyMalin
1

Korta aktiveringspass tror jag på!

Min yngsta har kört 3-4 pass per dag. Bara fem minuters hjärngympa ofta med fokus på kroppskontroll. Kliva upp på böcker, backa till föremål, trycka framtassarna mot föremål, runda bordsben osv. Eller fokus på passivitet. Alltid helt kravlöst och positivt. 

Nu råkar han ju också vara en väldigt stabil och enkel individ i grunden men jag tror garanterat att det här har hjälpt till.