Illaluktande hund....
Har en tös, 8 månader som stinker när hon gäspar… det kommer som ett moln efter gäspen, hennes saliv är inte så mysigt heller…
Vi var hos vetrinären, de tog vanligt blodprov då de inte visste var de skulle leta efter. Hon är ojämn i avföring, samma omgång kan de vara massiva och sen så smala som en daggmask. Allt från svart till ljust brunt och hårt till mjukt.
Hon äter Royal canin valpfoder mini, hon får gurka/tomat eller paprika som belöning, pedagree denta stix (inte varje dag), lite filmjölk på kvällarna.
Hon började lukta under tandbytet men de höll på i mars, nu har de gått några månader och hon luktar fortfarande. Hon saknar fortfarande en tand. Vetrinären tyckte dock att hon inte luktade illa i munnen. Under kvällarna i tv-soffan vill man helst ha en på en meters avstånd när hon gäspar och slikar sig.
Vetrinären har ingen anning, tjejen har fler symtomer som även kan förekomma under löpning, tror hon löper nu. Så vetrinären har sagt att vi ska vänta ut och skriva dagbok. Vänta och se….
är de någon annan som haft detta illanluktande problem?
de är inte analskötlarna… säger vetrinären…
Jackie
vår familjs tik har dålig andedräkt. men är inget fel på henne. Kan ju ha med magen att göra eftersom hennes avföring är som den är. Men säger veterinären att allt är ok så är det nog det :) valpar har ju ofta känslig mage… provat att borsta tänderna?
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Märker det där ganska ofta själv att min tik luktar lite illa ibland i munnen, tror att det är lite som med människor att det liksom blir så… Sen emellanåt luktar hon inget!
Vetrinären sa att jag skulle börja med att föra dagbok över mat och nr 2 och exprementera med att ta bort olika saker från menyn. På avföringen ska man märka snabbt om de blir någon förändring. Sen sa hon också att jag skulle gå över till vuxenfoder, hon är 8 månader och de saknas mest lite muskler på henne.
Jag har nu köpt ett vuxenfoder, inte royal canin utan ett producerat i sverige som är utan vete (vete finns i royal canin och kan orsaka gäsande i vissa hundars magar)…. vi ska se hur det funkar om 3-4 veckor får vi ett svar om de är ett bra foder, annars har jag ett till märke på foder men då riktat åt känsliga magar, börjar på e-någonting såg det nämnas i trådarna om foderval här på sidan….
Borsta tänderna gör vi inte, men doften sitter inte i munnen utan längre ner. Däremot ska vi försöka börja med det snart igen, hon hatar tandborstning, vi har försökt tidigare….. Så kanske plack off när hon blir lite äldre 1 år…
Vad har ni för foder på era hundar?
Jackie
Låter som en bra metod för att kolla vad det är!
Här har vi haft standart i ca en månad, men vår kräsna dam var inte nöjd med det så vi kommer nog att gå över till Eukanuba igen som hon funkar jättebra på. Har haft specific sen den förra ägaren hade henne med men det äter inte Stacey.
Jag kör Kingsmoor Pure Kyckling som är både spannmåls- och glutenfritt. Ett väldigt bra foder till hyfsat pris och hundarna älskar det. Innan har jag kört Carrier (vetefritt), väldigt billigt och funkade jättebra på min hund det också.
bozita robur heter den jag ska pröva först sen så kanske de blir Eukanuba sensetiv om de inte funkar….
håll tummarna för mig! hade vart trevlgt att ha en hund man vill ha i knät igen🙂
Jackie
Håller alla tummar och tassar vi kan här! :)
Bytte till Bozita Robur med lamm och ris just för att min ena inte tål vete och den andra är lite tjock så de passar bägge! Hade Rojal Canian eller hur det stavas ;) för små, kastrerade tjockisar, till Teddy men kostade skjortan och han ville hellre ha lamm o ris. så han och min stora bytte matskål så fort jag vände ryggen till! :)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Min hane luktar så illa i munnen ibland så det är äckligt..
Var iväg till veterinären men det var tydligen inge fel på honom.. Hon sa att det troligtvis kommer ifrån magen.
Han har luktat så illa till och från i lite över ett år.
Det har varit en del foderbyten men nu äter han Vom og Hundemat och vi stannar där.
Han har fina tänder & tandkött i övrigt.