Utställningar?
Halloj halloj 
Är helt ny här, trots att jag för 5 dagar sen hämtade hem min tredje Jack Russell hane - Ruff..
Hur som helst, så tänkte jag komma med en liten fråga som jag tror att ni Russellfolk har koll på.
Det här med utställningar har aldrig varit min grej, men efter att flera JRT kunniga berättat att lille Ruff är väldigt fin, så tänkte jag att vi skulle ge det ett försök i alla fall.
Men nu är det så att jag hittar inga utställnigar.. Och dom jag hittat, fattar jag inte hur jag ska anmäla mig till 
Sååå.. Jag skulle bli otroligt glad om det fanns nån vänlig själ här inne som skulle vilja hjälpa till att hitta utställningar i Stockholmstrakten under 2011.. Och hur/var man anmäler sig 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
hej hej och välkommen hit
På www.skk.se finns Utställningskalender. Under Kategorin "Utställningar & Prov" Där hittar du kalendern och kan även anmäla dig via internet. Tror även du kan anmäla dig på annat vis om du kollar under "Blanketter" som du hittar på samma ställe.
Han är himla söt din lilla nykomling 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
här har du inoffar, bra att starta med och träna på =)
du kan oftast anm på en länk på deras sidor
Välkommen hit, och grattis till den lille! Så fin! 
Ja välkommen hit! Tycker din lilla är extremt söt! Vill käka upp honom. Lägg gärna ut en massa bilder, vi här inne älskar valpar =)
Utställningar är inte riktigt min avdelning men du har ju fått bra svar. Hoppas du hittar något.
Jag vet att många hundklubbar anordnar amatör utställningar där man mer tittar på allmäntillståndet och beteende. Kanske något att börja med när han är valp och öva? I stockholm brukar det alltid finnas massor. Värre för oss här nere i skogarna. =) Allt händer i sth.
jo jag tänkte när jag såg detta inlägg….min är en renrasig JRT men han har ingen stamtavla??? får man vara med och ställa ut då eller blir det blandis för oss om vi någongång för för oss att ställa ut
riktiga utställningar kräver att hunden är reggad. T.ex. i Skk, för att få meriter och det. Så borde det iaf vara.
=/
För att ställa på skk´s utställningar måste hunden vara reggad i skk.
Om hunden inte har stamtavla men är renrasig, räknas den som blandras.. Med andra ord får man ställa ut på blandras utställningar.
om hunden är ej reggad så klassas det som blandras, dom flesta sk renrasiga utan stamtavla är inget annat än blandraser, sjklart finns det rena som är oreggade av olika själ, men då ska man vara säker på föräldrarnas stam och härkomst, dom flesta blir tyvärr lurade och tror att dom köpt en renras och får en blandras i kopplet
du kan ställa på blandrasutställning, men det är ju inte riktigt samma sak när dom inte går efter en rasstandard
#8 Men med russell är det ju lite annorlunda då många reggas i jrtc & har stamtavla där igenom..
Sen gillar inte jag riktigt att skk´s rasstandard är den "rätta".. För så är det ju inte riktigt från början.
Menmen, så är det :)
men nu talar jag inte om hundar som inte är reggade i SKK utan sk oreggade hundar allmänt, du har även pitbull, ambull som är en renras, men som inte reggas i skk, men i annat register, men för det får du en stamtavla på hunden när du köper den och den är reggad i GODKÄNT register, inte bara i jordbruksverket!
sen vilken typ av russel man tycker om/vill ha, hör inte hit, båda är hundar som avlas efter en standard och är renrasig, blandras är en helt annan sak
precis som jag föredrar amstaff istället för pitbull, som eg är den riktiga versionen, men ast passar mig bättre, eftersom den är SKKreggad och det passar med vad jag vill göra med min hund
Vill man hålla på med utställning på riktigt får man köpa en hund med stamtavla, så är fallet.
Min Teddy har inte stamtavla utan är en gårds jrt. Hans släktingar har varit jakthundar i generationer på denna gård. De var reggade i jrtc så jo, Teddy har ju papper, men inte i skk.
#10 Ok, missförstod första gången :)