Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etiketttrimning-pälsvård
Läst 10178 ggr
[Emma-Rhino]
0

Ang trimmning

Hej.

Nu tänkte jag trimma Teddy. Har dock aldrig gjort det innan men när jag såg hur fin Sigge blev så bestämde jag mig =)

Så, ni med lurviga jrt så som Teddy och Sigge. Vad ska jag tänka på? Finns det särskilda trimmers eller kan man ta en vanlig? Hur gör ni med ansiktet?

Alla tips välkomnas!

Sophie&Segra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att ta en trimmer (klippmaskin) är BIIIIIIG NO NO när det kommer till JRT Tungan ute

Däremot kan du använda dig av en TrimKNIV. Det gör jag, eftersom jag har en liten valp, och dom är (oftast) känsligare mot rycken än en vuxen hund.

Annars så rycker du pälsen. Du tar en liten tuss, och tar den mellan tummen och pekfingret och rycker. Otroligt viktigt, är att du rycker MEDHÅRS Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Empisen]
0

Och ta inte för långt ner, då blir det kala fläckar… Tungan ute Du ska ta dom längsta hårstråna.

LinaK
0

Du har fått bra tips av de andra här Glad Jag trimmar inte Sigge själv, då han alltid är så galet lurvig när jag väl kommer till kritan och vill trimma honom. Det gör hans uppfödare, men jag tänkte börja lite själv nu och rycka lite. Och hålla efter lite bättre Glad

Finns ju Trimkondomer (känns lite halvsjukt ja) Tungan ute Som man trär på fingrarna för att lättare få tag i pälsen. Det använder Sigges uppfödare.

Och trimma honom INTE, det kan förstöra hans päls. Plus att det "döda" håret ändå finns kvar där bara att det är förkortat en aning. Och det är ju det man vill få bort då det tar bort pälsen funktion.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Emma-Rhino]
0

?RYCKA? nä, gör inte det ont =( fungerar det med furminator istället?

LinaK
1

Rycka ja, det är just det trimning betyder att rycka bort pälsen Glad Nej det gör inte ont om man gör det rätt, man tar endast bort dött hår (vilket inte gör ont på hunden då håret är just dött)

[Emma-Rhino]
0

mmm. Ska fundera på det. Ska se om jag har någon som kan göra det. Du menar att sigge blev som han blev för att ni ryckte honom?

[Empisen]
0

Man rycker Jack russells, så är det Glad Samt borderterriers, schnauzer, irländsk varghund o.s.v.

Om han inte blivit trimmad med maskin tidigare så ska det inte vara några problem.

tezzla
0

jag har bara provryckt på en av min uppf hundar och pälsen följde ju med jätte lätt =) har mycket att lära inför kommande russel, men kmr nog trimma sj och lämna in

[Emma-Rhino]
0

har stått och ryckt lite nu och han verkar inte gilla det men står där och låter mig hållas. Så vi får se =)

LinaK
0

Ja Sigge blev så han ser ut nu efter att pälsen blivit "ryckt" Glad Han är inte klippt eller maskinklippt.

Det kanske inte är det roligaste dom vet, men det är väl inte jätte vanligt att hundar gillar när man håller  på med pälsen, oavsett om man rycker pälsen eller inte.

Pälsen sitter ju inte fast som det gör på en annan pälsad hund, antar att hårsäckarna har "släppt" hårstrået men kan inte frigöra det eller nått sånt Glad Så jag skulle tro att det känns ytterst lite när man rycker pälsen.

Sophie&Segra
0

Det du kan göra också, som jag gjorde.. Var att hålla emot huden lite.. Om vi säger att jag ska rycka raggen.. Så höll jag upp huden mot huvudet på Ruff, och ryckte sen ner mot rumpan.

Det kanske är ett generalfel, vad vet jag.. Men han tyckte det va bra mer bekvämt så, än att det drog till i huden när jag ryckte utan att hålla emot :)

[Empisen]
0

När jag praktiserade på trim fick jag också lära mig att hålla emot huden, det är mindre obekvämt för hunden då Glad

LinaK
0

Hur går det Emma? Blir Teddy trimmad eller? Glad

Sophie&Segra
0

Ja, jag är också nyfiken på hur det blev :D

[Emma-Rhino]
0

Haha, igår så började jag rycka honom, satt fasen en halvtimme och ryckte men tyckte inte att det hände så mycket.

Är jätterädd för kala fläckar!

Men ska jobba mig fram nu när jag inte jobbar ons, tors. Så om det blir bra lägger jag ut bilder =P

LinaK
0

Ja klart du måste lägga ut bilder, tror inte det blir kala fläckar. Man ska inte rycka hårt, man känner ganska så snart vilket som är det "döda" håret Glad Man behöver bara dra lite försiktigt så lossar det.

Lycka till med honom nu Flört

[Emma-Rhino]
0

Håhå så det ryker hår här hemma! Sikken skillnad det blir! Hans mörka fläckar syns på den vita delen av honom igen, var ett tag sedan jag såg dessa.

Höll på 1,5 timme idag =P

Har bara lite problem vid bröst och nacke och vid "svanskotan"… Men det tar vi imorgon… =)

Sophie&Segra
0

Vi vill ha bildeeeeeer :D

[Emma-Rhino]
0

BIlder kommer jag lovar =) tycker faktiskt det blir bra med tanke på att jag aldrig gjort detta tidigare!

Ska låna en trimkniv av en kompis med varghund som blev lätt irriterad av att jag klagade på att det tog sån tid med ryckningen.  Teddy är i samma stl som hennes hunds huvud! =D

Min dator är lite fucked up så ska blåsa ut den, därför är alla "före" bilder på en hårddisk… =/ Men bilder kommer =)

mieeow
0

kan man använda en trimkniv som en kam? fast försiktigt såklart då den är ganska vass.

min hunds uppfödare sa att hon såg någon göra det, fast väldigt hårdhänt. jag har testat och Yoshi, min hund, verkar tycka mycket bättre om det. Men finns det liksom någon nackdel med det?

Aminta
0

Hej! Jag har nyss skaffat en Jack Russell tik, broken, som är 1 år gammal.

De förra ägarna hade först inte gjort nånting åt pälsen alls så hon blev jättelurvig och så läste de att den skulle ryckas och tog bort ganska mycket får jag säga. Just nu ser hon ut som en trasselsudd med lång päls som är så tunn så man ser rakt igenom till skinnet.

Kommer det att växa ut ny päls som är tätare nu? Detta var i alla fall vad de sa… Hur lång tid tar det? Nu ser hon nästan skallig och trasslig ut!

Mvh Aminta

Elcyion
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag rycker min hund, tar det 3-6 månader innan har är riktigt lurvig igen.

Det här är i juli 2011:

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till jul samma år:

Aminta
0

Jo, men hon har liksom ingen underpäls alls som täcker huden utan bara tunn, lång och stripig…

Elcyion
0

Du kan ju rycka en liten del och se vad som händer… Annars kan du ju prova b-vitamin (tex rå äggula), fisk-/laxolja, standardt päls eller *tappade namnet* Det ska finnas ett tillskott som jag just nu har tappat namnet på.

tnoet
0

Jag tycker det här med trimning är jättesvårt! Inte själva ryckandet, för det går hur bra som helst.. men HUR ska resultatet bli? Jag tänker mest formmässigt, hur mycket päls ska jag lämna i ansikte/skägg osv om jag tänker ställa ut? Hjäääälp.

jennydynein
0

Lämna in din Jack Russell första gången du ska trimma och fråga om du får vara med och titta då får du tipps det gjorde jag.

Men var noga med och säga att han ska ryckas för vissa säger att du inte får vara med och titta och de luras och klipper pälsen i ställetSkrikandes.Det hände min förra hund som var en Parson Jack Russell

jennydynein
0

Wilda min hund har blivit trimmad i dag hon blev så finSkrattandeGlad

Aminta
0

Tack! Jag ska kolla upp det! De måste väl veta sånt i djuraffären…

Eskimonica
1

#21 om hon inte har blivit trimmad innan skulle jag dra av det som lossnar (man får leva med lite lite päls ett tag) för sen kommer det växa ut bättre päls, en otrimmad jrt får dålig päls som inte håller med ex väta. Att inte trimma sin JRT är inte snällt, pälsen behöver trimmas ner!!

Se till att ge ett bra foder med och som folk har gett förslag på redan tillskott, tex viacutan eller laxolja. Lämna gärna in hunden till en hundfrisör men var noga med att de kan terrierpälsar så de inte tar fram saxen!!

Jag har 2 väldigt pälsade JRT så jag tycker att jag trimmar för jämnan =) Nu vill ju jag ha mina i utställningspäls med så då får man jobba med pälsen.

www.myrvangs.se

Aminta
0

Det var det de gjorde, fast de kallade det att de ryckte pälsen… Fodret vi fick med var inte det bästa, så nu har vi bytt till ett riktigt bra, rätt för unga Jack Russell. Detta kommer förhoppningsvis att hjälpa bara det.

Jag önskar ingen toppenpäls, då jag inte tänker ställa ut henne,bara att man inte ser huden genom testarna. Hon får gärna vara lite lurvig för min del…

Då är det bara att vänta på att det ska växa…

tezzla
0

jag rek olewo morötter som gör att pälsen växer och sedan ett bra foder till det

Elcyion
0

olewo morötter? *nyfiken*

Aminta
0

#32 Olewo morötter, vad är det? O var hittar man det?

tezzla
0

Olewo morötter är torkade morötter, som pellets, hjälper till med pälsväxt och kan även göra röda hundar mörkare i färgen =) googla, det finns att beställa på nätet, det gjorde jag åt min amstaff och min kompis köpte det i sommar åt sin bullmastiff så hans våteksen skulle växa igen fortare, och hundarna älskar det